![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70713
Hankkeen nimi: KymRIS Smart Specialisation in Northern Growth Zone
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1039730-4
Jakeluosoite: PL 9
Puhelinnumero: +358 44 702 8888
Postinumero: 48401
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.kyamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kari Kokkonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 702 8230
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on Eurooppa 2020-kasvustrategian mukainen aluelähtöinen älykkään, kestävän ja osallistavan kasvun edistäminen, kilpailukyvyn kasvattaminen ja elinkeinorakenteen monipuolistaminen osana Pohjoista kasvuvyöhykettä, jossa älykkään erikoistumisen (smart specialisation) ajatusmallin mukaan hyödynnetään alueen vahvuuksia, kehitetään maakunnan tähän viitekehykseen istuvaa TKI – toimintaa sovittaen ne yhteen pk-yritysten/elinkeinotoiminnan TKI-, kasvu- ja kansainvälistymistarpeiden ja tavoitteiden kanssa.
Euroopan komission taholta ehdotetaan, että jokaisella jäsenvaltiolla ja alueella tulisi olla kansallinen/ alueellinen älykkään erikoistumisen strategia (RIS3 Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation) saadakseen rahoitusta TKI -toimenpiteilleen. Hanke vastaa Euroopan komission ohjeistukseen älykkääseen erikoistumiseen ja alueen tunnistettuihin vahvuuksiin perustuvasta aluekehittämisestä, jossa RIS3 – strategioilla on kriittinen rooli.
Toimenpiteet:
1. Älykkään erikoistumisen strategian eli alueellisen tutkimus- ja innovaatiostrategian (RIS3) suunnitteluprosessi ja aktiivinen eteenpäin vieminen
2. Älykkään erikoistumisen ajatusmallin soveltaminen/ juurruttaminen maakunnan TKI –toimintaan
3. Yhteisten älykkään erikoistumisen konsortioiden ja verkostojen koonti
Hankkeen tuloksia:
1. Älykkään erikoistumisen RIS3-strategia
2. Valittavien painopistealojen/ kärkien aloilta uutta tutkimustietoa ja innovaatioita
3. Lisää yksityisiä investointeja ja kansainvälisesti kilpailtua rahaa TKI-toimintaan
Hankkeen varsinaisen kohderyhmän muodostavat Kymenlaakson TKI – toimijat eli kaikki RIS3-strategiatyön kannalta oleelliset sidosryhmät kuten:
maakunta, kunnat, kaupungit, Kymenlaakson liitto, Cursor Oy, Kouvola Innovation Oy, Helsingin yliopisto (Palmenia), Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Meriliikenteen ja -turvallisuuden tutkimusyhdistys Merikotka, KSAO, EKAMI, yrittäjäjärjestöt ja yritykset.
Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat:
-kaikkien TKI-toimijoiden henkilöstö ja mm. myös opiskelijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 198 936
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 198 936
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 284 194
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 284 194
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan, Kotkan-Haminan
Kunnat: Miehikkälä, Pyhtää, Kouvola, Hamina, Kotka, Virolahti, Iitti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 0 |
Hankkeen aikana mahdollisesti energia-alalta synnytetyillä uusilla kehittämisaihioilla ja ideoilla voidaan vaikuttaa suoraan luonnonvarojen liikakäytön hillitsemiseen ja uusiutuvien luonnonvarojen (esim. tuuli-, aurinko- ja bioenergia) käytön lisäämiseen ja sitä kautta luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 0 |
Hankkeen aikana mahdollisesti energia-alalta synnytetyillä uusilla kehittämisaihioilla ja ideoilla voidaan vaikuttaa suoraan ilmastonmuutokseen ja sen aiheuttamien riskien (ilmaston lämpeneminen, jäätiköiden sulaminen, merenpinnan nousu, rajuilmojen lisääntyminen, kuivien alueiden kuivuminen, otsonikato yms.) hillitsemiseen. Energiantuotanto ja liikenne muodostavat valtaosan kasvihuonekaasupäästöistä. Kasvihuonekaasujen pitoisuudet ilmakehässä ovat kasvaneet, mikä voimistaa kasvihuoneilmiötä aiheuttaen ilmastonmuutosta. Kasvihuonekaasujen määrää voidaan vähentää esim. energiaratkaisuilla, joilla vähennetään tai korvataan fossiilisten polttoaineiden käyttöä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 6 |
Hankkeen edellä kuvatuilla toimenpiteillä vaikutetaan epäsuorasti niin kasvillisuuteen, eliöihin kuin luonnon monimuotoisuuteenkin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamien negatiivisten vaikutusten, kuten kohoavat lämpötilat, sään ääri-ilmiöiden yleistyminen, kuivuus ja tulvat, lisääntyminen heikentää elinympäristöjen laatua laajoilla alueilla. Hankkeen energia-alalta synnytetyillä uusilla kehittämisaihioilla ja ideoilla tavoitellaan ilmastonmuutoksen haitallisten vaikutusten vähentämistä ja luonnon monimuotoisuuden säilymistä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 8 | 6 |
Hankkeen aikana energia-alalta synnytetyillä uusilla kehittämisaihioilla ja ideoilla voidaan vaikuttaa välillisesti pinta- ja pohjavesiin sekä maaperään. Hankkeen vaikutukset ilmaan kasvihuonekaasujen vähenemisen muodossa ovat välittömiä, sillä energiantuotantoon liittyvillä innovaatioilla voidaan suoraan vaikuttaa huomattavaan kasvihuonekaasupäästöjen (CO2, CH4, muut hiilivedyt, N2O, NOx, CO) aiheuttajaan. Kasvihuonekaasujen määrää voidaan vähentää esim. energiaratkaisuilla, joilla vähennetään tai korvataan fossiilisten polttoaineiden käyttöä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 6 |
Hankkeen maantieteellisellä kohdealueella Kotka-Haminan ja Kouvolan seutukunnissa jokaisessa kohdekunnassa (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti, Miehikkälä, Kouvola ja Iitti) on omat Natura 2000 –verkostoon kuuluvat alueensa osana Manner-Suomen Natura 2000-alueita. Hankkeen aikana energia-alalta synnytetyillä uusilla kehittämisaihioilla ja ideoilla voidaan vaikuttaa suoraan ilmastonmuutoksen haitallisten vaikutusten vähentämiseen ja luonnon monimuotoisuuden säilymiseen ja sitä kautta välillisesti myös Natura-alueiden hyvinvointiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 0 |
Hankkeessa voidaan synnyttää uusia innovaatioita ja kehittämisaihioita, jotka auttavat hyödyntämään jätteitä paremmin, tehostamaan kierrätystä sekä edistämään energia- ja materiaalitehokkuutta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 9 | 0 |
Hankkeessa synnytetyt uudet innovaatiot ja kehittämisaihiot edistävät uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Myös ICT-osaamisen kautta voidaan synnyttää uusiutuvien energialähteiden käyttöä edistäviä ratkaisuja. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on aluelähtöinen älykkään, kestävän ja osallistavan kasvun edistäminen, kilpailukyvyn kasvattaminen ja elinkeinorakenteen monipuolistaminen, jossa älykkään erikoistumisen (smart specialisation) ajatusmallin mukaan hyödynnetään alueen vahvuuksia, kehitetään tähän viitekehykseen istuvaa maakunnan TKI – toimintaa ja sovitetaan ne yhteen pk-yritysten/ elinkeinotoiminnan TKI-, kasvu- ja kansainvälistymistarpeiden ja tavoitteiden kanssa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 0 |
Hankkeen perusajatuksena on tuottaa esim. uutta energia-, logistiikka- ja ICT –alan tietoa/ innovaatioita yritysyhteistyörajapinnassa sekä osana kansainvälisiä tutkimushankkeita. Uudet innovaatiot voivat olla tuoteinnovaatioiden lisäksi myös palveluinnovaatioita tai uusia toimintatapoja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 0 |
Hankkeessa kehitetyillä ratkaisuilla voidaan vaikuttaa vähähiilisen talouden edistämiseen (esim. uusiutuvaa energiaa käyttävät ajo-/kulkuneuvot) ja energiatehokkuuden kasvattamiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 6 |
Esim. ICT toimii yhteistyössä alueen ihmisten, osaajien ja organisaatioiden kanssa Living Lab – menetelmällä. Monialaisella toimintamallilla tuotetaan suoraan niin yksilön hyvinvointia tukevia innovatiivisia ratkaisuja (Serious Games, pelillistäminen, Restorative Environments) kuin palvelujen ja liiketoiminnan kehittämistä (palvelumuotoilu). Lisääntyneellä yhteistyöllä tavoitellaan myös hankkeeseen osallistuvien yritysten TKI – investointien ja kilpailukyvyn kasvua ja välillisesti työpaikkojen lisäystä. Positiiviset työllisyysvaikutukset heijastuvat monin tavoin työllistyneiden ja heidän lähipiirinsä taloudelliseen, psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 0 |
Hankkeessa lisätään hankehenkilöstön ja ohjausryhmän tietoisuutta, ymmärrystä ja osaamista tasa-arvosta, sukupuolesta ja sen merkityksestä hankkeen toimintoihin. Hanke kasvattaa osallistujien tietoisuutta sukupuolien välisten erojen olemassa olosta TKI –toiminnassa. Tiedottamisella pyritään ehkäisemään ja hälventämään teknisiin/ teknologisiin aloihin ja TKI-/innovaatiotoimintaan yhdistettävää stereotyyppistä mielikuvaa miehisestä alasta ja toiminnasta. Hankkeesta pyritään antamaan kuva molempia sukupuolia huomioivasta hankkeesta, joka suo mahdollisuuksia niin naisille kuin miehille. Koska hankkeen tavoitteena on avoimesti tukea sekä naisten että miesten tasapuolista osallistumista hankkeeseen, toteutetaan hankkeessa toimenpiteitä, joilla saataisiin erityisesti naisia mukaan hankkeen toimintaan. Esim. naisvaltaisen sote-alan saaminen hankkeen toimiin mukaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 0 |
Innovaatioiden perinteinen mieltäminen kapea-alaisesti vain uusiksi teknologisiksi tuotteiksi on vuosikausia ohjannut innovaatiotoiminnan tukitoimia miesvaltaisille toimialoille naisvaltaisten alojen jäädessä vähemmälle huomiolle. Tämän periaatteen mukainen resurssien kohdentaminen teknologiapainotteisen innovoinnin tukemiseen on voinut merkittävässä määrin heikentää naisinnovaattoreilta peräisin olevien ideoiden tuotteistamis- ja kaupallistamismahdollisuuksia. Naisten yrittäjyyttä ja innovaatiotoimintaa mahdollistavia/edistäviä innovaatioympäristötoimijoita on tarkasteltava laajemmin kuin perinteinen innovaatiosysteemiajattelu, -tutkimus ja – politiikka ovat ottaneet huomioon. Hankkeessa RIS3-kehittämistyön sidosryhmätarkastelussa ja koonnissa sovelletaan Triple helix –mallin sijaan Quattro helix – ajatusmallia, jolloin myös järjestö-, projekti-, verkosto- ja säätiömuotoinen toiminta huomioidaan innovaatioympäristön kehittämisessä merkittävänä tekijänä. Näin pyritään vähentämään innovaatiotoiminnassa esiintynyttä mies- ja naisinnovaattorien välistä eriarvoisuutta. Hankkeen aikana lisätään myös hankkeeseen osallistuvien henkilöiden sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvää tietoisuutta ja tietoutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 7 | 0 |
Hankkeen kehittämistoimenpiteillä voidaan saada aikaan kaupunkirakenteeseen, rakennuskantaan ja rakentamiseen liittyviä uusia energiaratkaisuja. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 0 |
Keskeisten ympäristöasioiden ja ympäristöosaamisen, kuten esimerkiksi jätehuolto/ kierrätys, materiaali- ja energiatehokkuus ja elinkaariajattelu, huomioiminen ja käytäntöön vienti on hankkeessa luontaisesti sisäänrakennettua. |
Perustelut hankkeen tarpeellisuudelle johtuvat suoraan EU:n koheesiopolitiikasta ja EU:n eri toimielinten päätöksistä ja esityksistä. Nykypäivän taloudellisessa taantumassa on tärkeää, että Euroopan unioni parantaa innovaatiokykyään. Yhdeksi tärkeimmistä keinoista tähän on nähty jäsenalueiden keskittyminen tutkimusta, kehittämistä ja innovointia koskeviin investointeihin ja toimenpiteisiin ohjelmakauden 2014–2020 aikana. Tässä merkittävin toteuttamisinstrumentti on älykkään erikoistumisen RIS3-strategia (=Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation), joka on myös EU:n taholta asetettu jäsenvaltioille/ alueille ennakkoehdoksi Euroopan rakenne- ja investointirahoituksen saannille.
KymRIS-hankkeen päätavoitteena oli aluelähtöinen älykkään, kestävän ja osallistavan kasvun edistäminen, kilpailukyvyn kasvattaminen ja elinkeinorakenteen monipuolistaminen synnytettävän RIS3-strategian toimesta. Pääideana oli älykkään erikoistumisen (Smart Specialisation) ajatusmallin mukaan hyödyntää alueellisesti tunnistettuja vahvuuksia, kehittää tähän viitekehykseen istuvaa maakunnan TKI –toimintaa ja sovittaa ne yhteen yritysten/ elinkeinotoiminnan TKI- ja kasvu- ja kansainvälistymistarpeiden kanssa. Hankkeen tavoitteena oli konkreettisen ja kehittämistoimenpiteitä ohjaavan RIS3-strategian luonti ja sen jalkauttaminen Kymenlaaksoon.
Varsinainen RIS3-strategiaprosessi käynnistyi kesäkuussa 2015 Kick-off – tilaisuudella, johon kutsuttiin osallistujia laajasti maakunnan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sidosryhmistä (pk- ja suuryritykset, yhdistykset, oppilaitokset, ammatti- ja korkeakoulut, elinkeinoyhtiöt, kuntapäättäjät yms.). Tilaisuudessa tehdyillä ryhmätöillä kartoitettiin alustavasti Kymenlaakson omia vahvuuksia ja osaamista ja näistä johtuvia älykkään erikoistumisen potentiaalisia toimialoja strategisten kärkien valinnan lähtökohdaksi.
Kick-off -tilaisuuden ryhmätöiden materiaaleja työstettiin edelleen KymRIS-hankkeen projektiryhmän ja alakohtaisesti perustettujen konsultaatioryhmien voimin. Jatkotyöstön alakohtaiset tulokset perusteluineen esiteltiin alkusyksystä 2015 hankkeen ohjausryhmälle, joka päätyi kasvualojen valinnassa digitalisaatioon, logistiikkaan ja biotalouteen. Matkailu sekä terveys & hyvinvointi päätyivät yhdistettäväksi ja käsiteltäväksi digitalisaation alle.
Kasvualojen valinnan jälkeen strategiaprosessia jatkettiin alakohtaisten kärkien terävöittämisellä ja kärkien lopullisella valinnalla loppuvuonna 2015. Strategiakärkiä työstettiin projektiryhmän ja konsultaatioryhmien voimin. Lopullisiksi kärjiksi valittiin hankkeen ohjausryhmän toimesta logistiikka: -turvallisuus ja älylogistiikka, biotalous: -resurssitehokkaasta ja vähähiilisestä bio- ja kiertotaloudesta energiaa, uusia tuotteita ja yritystoimintaa sekä digitalisaatio: -kyberturvallisuus ja pelillisyys sekä digitaaliset sovellukset logistiikassa ja biotaloudessa sekä matkailussa ja terveydessä & hyvinvoinnissa.
Tammikuussa 2016 hankkeen toimintaa arvioitiin laajahkoon sidosryhmäjoukkoon kohdistuvalla kyselyllä. Kyselyllä testattiin koko RIS3-strategiaprosessin siihenastista onnistumista sekä lopputuotoksena valituksi tulleita strategiakärkiä.
Strategian dokumentaatio valmistui rinta rinnan maakunnan rakennemuutosten ennakointi- ja varautumissuunnitelman kanssa. RIS3-strategian luonnos esiteltiin MYRin 10.2.2016 pidetyssä kokouksessa ja strategian lopullinen versio hyväksyttiin 23.3.2016 pidetyssä MYRSin kokouksessa.
Loppukesän ja alkusyksyn 2016 mittaan käynnistettiin Kymenlaakson RIS3-strategian jalkautus ja toimeenpano perustamalla ja käynnistämällä kasvualakohtaiset RIS3-työryhmät biotalouteen, digitalisaatioon ja logistiikkaan kunkin alan asiantuntijoista (tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta sekä yritysmaailma n edustus huomioituna).
Hankkeen välittömänä tuloksena saatiin aikaan KymRIS Kymenlaakson älykkään erikoistumisen tutkimus- ja innovaatiostrategiadokumentti. Strategiadokumentti otettiin sen valmistumisen jälkeen välittömästi käyttöön suunniteltaessa syksyn rakennerahastohakuja. Strategiadokumentti ohjaa myös käynnistettyjen RIS3-työryhmien toimintaa ja maakunnan tulevaa kehittämistoimintaa valittujen kasvualojen ja niihin liittyvien strategiakärkien suunnassa.
Tehty RIS3-strategia on käytännön työkalu, jolla ohjataan maakunnan TKI-painotteista kehittämistyötä tulevaisuudessa. RIS3-työryhmät ovat oleellinen toimijaosapuoli maakunnan älykkään erikoistumisen strategian jalkauttamisessa käytännön kehittämistyöhön. RIS3-strategiaa käytetään mm. hanketoiminnan ja maakuntaohjelman suunnittelussa. Strategian käytäntöön panoa ja tuloksia seurataan säännöllisesti ja huomioista raportoidaan maakuntatasolle (Kymenlaakson liitto). Seuranta helpottaa mahdollisten strategiaan liittyvien muutostarpeiden huomioimisessa ja itse muutosten teossa.
Kyseessä ei ollut varsinainen tasa-arvohanke, jonka pääasiallisena tavoitteena olisi edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Vaikka hanke ei ollutkaan tasa-arvohanke, sukupuolinäkökulma pyrittiin silti ottamaan huomioon hankkeen toiminnassa. Hankkeessa pyrittiin huomioimaan sekä naisten että miesten tasapuoliset osallistumismahdollisuudet ennakko-odotusten mukaisesti aihealueeltaan miesvaltaiseen hankkeeseen. Esimerkiksi hankkeen ohjaus-, konsultaatio- ja RIS3-työryhmien kokoonpanossa pyrittiin tietoisesti huomioimaan sukupuolinäkökulma (miesten ja naisten jakauma ryhmissä)..