![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70630
Hankkeen nimi: Myynnin Foorumi Kotimaan ja kansainvälisen kaupan myynti- ja markkinointiosaamisen asiantuntijapalveluiden tuottajaverkosto
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 30.4.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Centria ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1097805-3
Jakeluosoite: Talonpojankatu 2
Puhelinnumero: (06) 825 0000
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: KOKKOLA
WWW-osoite: http://www.centria.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Asta Aikkila-Vatanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 725 0346
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Myynnin Foorumi-hankkeen keskeisenä tavoitteena on vastata alueen yrityselämän tarpeisiin ja rakentaa, pilotoida ja ottaa käyttöön elinkeinoelämän tarpeita palveleva kotimaan ja kansainvälisen kaupan myynti- ja markkinointiosaamisen kehittämiseen ja ylläpitoon asiantuntijapalveluiden tuottajaverkosto Myynnin Foorumi.
Pilottiprojektien kautta yrityksillä on mahdollisuus kehittää omaa myynnin ja markkinoinnin liiketoimintaosaamista. Projektin toiminnalla muun muassa uudistetaan toimintamalleja ja prosesseja sekä ylläpidetään ja edistetään yritysten ja koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden yhteistyötä ja verkostoitumista. Myynnin workshopeilla, seminaareilla, keskustelufoorumeilla ja kehittämistöillä innostetaan yrityksiä kehittämään myyntiä ja markkinointia, kaupallistamaan ideoita ja uudistamaan asiakasnäkemystä. Alueen kilpailukyky kehittyy ja myynti lisääntyy.
Asiantuntijapalveluiden tuottajaverkosto Myynnin Foorumi kokoaa yhteen kotimaan ja kansainvälisen kaupan myynnin ja markkinoinnin asiantuntijat tuottamaan laadukkaita palveluja alueen elinkeinoelämän liiketoiminnan kehittämiseen. Perustettava Myynnin Foorumi tulee tutkimuksen, koulutuksen ja kehittämisen kautta vahvistamaan kasvuhakuisten mikro- ja pk-yritysten liiketoimintaosaamista ja kansainvälistymisvalmiuksia sekä rohkaisemaan myös aloittavia yrityksiä kansainvälisille markkina-alueille. Myynnin Foorumin toiminnan tavoitteena on luoda uutta liiketoimintaa ja kasvua alueen yrityksille uudenlaisella yhteistoiminnalla ja myynti- ja markkinointiosaamista kehittämällä.
Hankkeen kohderyhmään kuuluvat ensisijaisesti tuotannollisten ja palveluyritysten myynnistä ja markkinoinnista vastaavat henkilöt Keski-Pohjanmaan maakunnan kasvuyrityksistä, mikro- ja pk-yrityksistä sekä startup-yrityksistä.
Toissijaisesti kohderyhmään kuuluvat myynnin- ja markkinoinnin kouluttajat, tutkimus-, kehitys ja koulutusorganisaatioiden asiantuntijat ja opettajat sekä opiskelijat eri koulutusasteilla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 311 208
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 261 460
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 422 354
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 373 516
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kaustisen, Kokkolan
Kunnat: Halsua, Lestijärvi, Kokkola, Kaustinen, Kannus, Veteli, Perho, Toholampi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.50, joihin työllistyvät naiset 2.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 5 |
Myynti- ja markkinointiosaamisen taustalla ovat laadukkaat tuotteet. Laadukas tuote edellyttää luonnovarojen kestävää käyttöä, hanke levittää tätä tietoutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 5 |
Kysyntä saadaan kasvamaan laadun kautta. Laadun takana on hyvät materiaalit sekä pieni hävikki, hanke edistää materiaalitietoutta. Kansainvälisillä markkinoilla menestyvä yritys tuottaa laadukkaita tuotteita. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen toimenpiteillä parannetaan alueen yritysten kannattavuutta kestävän kehityksen arvojen mukaisesti. Yritysten laajentaessa markkinoitaan kansallisesti ja kansainvälisesti alueen elinvoimaisuus kasvaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Uusi tieto ja asiantuntijaverkoston osaaminen vaikuttaa koko toimintaympäristön kehittymiseen ja kansainvälistymiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 8 |
Hanke lisää elinkeinojen kannattavuutta ja siten edistää alueen ihmisten hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimintaan voivat osallistua kaikki, seminaarien ja workshopien tarjonnassa huomioidaan pienten naisvetoisten mikroyritysten tarpeita. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 7 |
Projektin toimintaan voivat osallistua alueen yritykset sukupuoleen ja kansalaisuuten katsomatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 4 |
Hankkeen toimenpiteet edistävät kansainvälistä kanssakäymistä ja monipuolistavat paikallisten toimijoiden näkemystä. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 5 |
Hankkeessa pyritään edistämään ympäristöarvojen kunnioittamista. |
Myynnin foorumi- hankkeen tavoitteena oli yhteistyössä alueen tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden ja osallistuvien yrityksien kanssa rakentaa uudenlainen toimintamalli ja asiantuntijaverkosto, joka kehittää myynti-, markkinointi- ja kansainvälistymisosaamista ja ymmärrystä vastaamaan muuttuvaa toimintaympäristöä. Hankkeen kohderyhmään kuuluivat tuotannollisten ja palveluyritysten kotimaisesta ja kansainvälisestä myynnistä ja markkinoinnista vastaavat henkilöt Keski-Pohjanmaan maakunnan kasvuyrityksistä, mikro- ja pk-yrityksistä ja startup-yrityksistä sekä opiskelijat.
Myynnin foorumin asiantuntijapalveluiden tuottajaverkostoa rakennettiin ja testattiin Myynnin foorumi-hankkeessa 1.5.2015–30.4.2017. Hankkeessa pilotoitiin koulutusorganisaatioiden ja yksityisiä asiantuntijoita myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävissä ja workshopeissa. Myynnin foorumissa järjestettiin kahden vuoden aikana osallistujayritysten pilottiprojektien ja yrityskohtaisten workshopien lisäksi myynnin ja markkinoinnin sekä yritysten kansainvälisen liiketoiminta- ja myyntiosaamisen kehittämiseen 34 workshopia, joihin oli 534 osallistujaa ja workshopien palautteiden keskiarvo 4,33 (asteikolla1-5). Hankkeessa tehtiin kaksi tutkimusta ja kuusi opinnäytetyötä. Myynnin foorumi oli mukana järjestämässä kolmea tilaisuutta yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa. Kaikkien näiden toimenpiteiden kautta hankkeessa vastattiin alueen yrityselämän tarpeisiin ja rakennettiin, pilotoitiin ja otettiin käyttöön elinkeinoelämän tarpeita palveleva kotimaan ja kansainvälisen kaupan myynti- ja markkinointi-osaamisen kehittämiseen ja ylläpitoon asiantuntijapalveluiden tuottajaverkosto Myynnin Foorumi, www.myynninfoorumi.fi .
Myynnin foorumi verkostolla on käytettävissä alan yritysten, neuvonta- ja tukipalvelujen sekä tutkimus-, koulutus- ja kehitysorganisaatioiden tutkijaresurssit, koulutushenkilöstö ja opiskelijat sekä laajat kansalliset ja kansainväliset yhteistyöverkostot. Laaja yhteistyöverkosto mahdollistaa viimeisimmän alan tiedon siirtymisen alueen toimijoille. Myynnin Foorumi mahdollistaa kiinteän yhteyden ja jatkuvan tiedonsiirron yritysten, neuvonta- ja tukipalveluiden sekä koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden välille.
Myynnin foorumin toiminnassa tullaan kehittämään alueen toimintaa laajemmin kuin pelkästään myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Tuodaan kokeilukulttuuri tiiviisti mukaan toimintaan, etsitään uusia toimintamalleja ja jatketaan hyvin alkanutta yhteistyötä. Työ Keski-Pohjanmaan alueen ja alueen yritysten kasvun ja kehityksen eteen tulee olemaan koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden sekä yritysten välistä yhteistyötä sekä verkostoitumista. Toiminnassa on tärkeää ymmärtää kilpailukyvyn kannalta toiminnan jatkuva kehittäminen kansainvälisessä toimintaympäristön murroksessa.