![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70557
Hankkeen nimi: GAINE - Game Industry Events
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2014 ja päättyy 31.5.2015
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0727178-6
Jakeluosoite: PL 14
Puhelinnumero: 040 190 2500
Postinumero: 48601
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.cursor.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SAARELAINEN TEEMU ANTERO
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 190 2523
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on edistää nopeaa vauhtia laajentuvan pelialan yritysyhteisön (Playa) kasvua ja kansainvälistymistä Kaakkois-Suomessa. Ensisijaisena tavoitteena on vahvistaa kansainvälisyysosaamista ja varmistaa globaalin markkinan tavoitettavuus alueen peliyrityksille. Toissijaisena tavoitteena on kehittää ko. yritysten verkosto-osaamista ja laajentaa niiden kansainvälisiä bisnesverkostoja. Välillisenä tavoitteena on uusien peliprojektien, julkaisu- ja rahoitussopimusten aikaansaaminen sekä sitä kautta uusien tuotteiden luominen, vienti globaaleille markkinoille ja työllisyyden lisääminen.
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat selkeästi kahteen osaan: kansainvälisiin b2b-tapahtumiin valmistautumiseen ja niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Valmistautumisvaiheessa rekrytoidaan peliyrityksiä mukaan toimenpiteisiin sekä valmennetaan niiden henkilöstöä tarpeen mukaan b2b-tapahtumissa tarvittavien taitojen osalta ja neuvotaan yrityksiä mm. rekisteröitymisessä ja meeting-ohjelmien käytössä. Lisäksi valmistautumisvaiheessa hankitaan tapahtumiin tarvittavat esittelytilat, -kalusteet ja -laitteet sekä osallistumiseen oikeuttavat liput matkajärjestelyineen. Hyödyntämisvaiheessa osallistutaan tapahtumiin, esitellään alueen kaikkia peliyrityksiä, järjestetään neuvotteluja ja tapaamisia sekä verkostoidutaan muiden pelialan toimijoiden kanssa erilaisissa tapahtumien yhteydessä järjestettävissä tilaisuuksissa.
Hankkeen tuloksina on yhteensä 4 + 4 yrityksen ja 10 + 10 henkilön osallistuminen kahteen eri kansainväliseen b2b-tapahtumaan. Suorana tuloksena on yli 150 neuvottelua osallistujien toimesta kansainvälisten partnereiden kanssa. Välillisenä tuloksena pidemmällä aikavälillä yritykset voivat saada uusia projekti-, julkaisu- tai rahoitussopimuksia.
Hankkeen kohderyhmänä ovat pelialalla toimivat pk- ja startup-yritykset Kaakkois-Suomessa sekä niiden henkilökunta.
Välillisenä kohderyhmänä ovat pelialaa tukevat tai sille alihankintaa suorittavat pk- ja startup-yritykset Kaakkois-Suomessa sekä niiden henkilökunta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 42 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 42 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 60 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 60 099
Maakunnat: Etelä-Karjala, Kymenlaakso
Seutukunnat: Lappeenrannan, Kouvolan, Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina, Savitaipale, Taipalsaari, Lemi, Miehikkälä, Luumäki, Kouvola, Pyhtää, Virolahti, Kotka, Iitti, Lappeenranta
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Hankkeen toimenpiteiden vaikutuksella syntyvien tuotteiden kehittämisessä ei käytetä luonnonvaroja ja tuotteet myös nykyään jaetaan enenevässä määrin digitaalisesti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Pelien digitaalisen jakelun jatkuvan kasvun myötä materiaalien käyttö ja pakkausten tuottama jäte vähenee. Hankkeen vaikutuksesta syntyvät uudet pelituotteet menevät lähtökohtaisesti digitaaliseen jakeluun. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Hanke vaikuttaa positiivisesti paikallisten pelialan yritysten mahdollisuuksiin aloittaa uusien tuotteiden tuotantoja ja näin edistää liiketoimintaansa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 8 |
Pelialan tuotteet ovat luonteeltaan aineettomia ja hanke myötävaikuttaa uusien tuotteiden syntymistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 4 |
Pelien tekeminen ei myöskään välttämättä ole paikkaan sidottua, eli työskentelymalleja voidaan hajauttaa maantieteellisesti hyvinkin laajalle alueelle. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 2 |
Seudulla toimii myös hyötypelien kehittämiseen keskittyneitä yrityksiä, joiden kasvua tukemalla voidaan vaikuttaa positiivisesti myös hyvinvoinnin edistämiseen seudulla ja sen ulkopuolella. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Pelejä tehdään hyvin erilaisille kohderyhmille ja asiakassegmenteille. Vuodesta 2006 vuoteen 2014 pelaajien sukupuolijakauma on muuttunut suhteesta 38% (naiset) - 62% (miehet) suhteeseen 48% (naiset) - 52% (miehet) [Lähde: www.statista.com]. Tämä johtuu pääosin mobiilipelien suosiosta, joka edelleen kasvaa tasaisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Pelejä tehdään hyvin erilaisille kohderyhmille ja asiakassegmenteille. Pelien saatavuus on kehittynyt digitaalisen jakelun myötä, eivätkä pelit ole enää kalliita kapean asiakassegmentin tuotteita. Kaikki mobiilipelit sekä valtaosa PC- ja konsolipeleistä myydään digitaalisen jakelun kautta. Digitaalisen jakelun myötä uudet hinnoittelumallit - erityisesti Free-to-Play - ovat mahdollistaneet tuotteiden viennin myös uusille ja kehittyville markkinoille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Pelitoimialan tuotteet voidaan laskea kuuluvaksi luovien alojen / kulttuurialan tuotteisiin. Tuotteet ovat myös lähtökohtaisesti globaaleille markkinoille tarkoitettuja, joten merkitys paikallisesti on vähäinen. Pelit ovat tällä hetkellä suurin kulttuurin vientituote Suomessa. Hanke myötävaikuttaa uusien pelituotteiden syntymiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. |
Hankkeen tavoitteena oli edistää nopeaa vauhtia laajentuvan pelialan yritysyhteisön (Playa) kasvua ja kansainvälistymistä Kaakkois-Suomessa. Ensisijaisena tavoitteena oli vahvistaa kansainvälisyysosaamista ja varmistaa globaalin markkinan tavoitettavuus alueen peliyrityksille. Toissijaisena tavoitteena oli kehittää ko. yritysten verkosto-osaamista ja laajentaa niiden kansainvälisiä bisnesverkostoja. Välillisenä tavoitteena oli uusien peliprojektien, julkaisu- ja rahoitussopimusten aikaansaaminen sekä sitä kautta uusien tuotteiden luominen, vienti globaaleille markkinoille ja työllisyyden lisääminen.
Hankkeen toimenpiteet jakautuivat selkeästi kahteen osaan: kansainvälisiin b2b-tapahtumiin valmistautumiseen ja niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen. Valmistautumisvaiheessa rekrytoitiin peliyrityksiä mukaan toimenpiteisiin sekä valmennettiin niiden henkilöstöä b2b-tapahtumissa tarvittavien taitojen osalta ja neuvottiin yrityksiä mm. rekisteröitymisessä ja meeting-ohjelmien käytössä. Lisäksi hankittiin tapahtumiin tarvittavat esittelytilat, -kalusteet ja -laitteet sekä osallistumiseen oikeuttavat liput matkajärjestelyineen.
Hyödyntämisvaiheessa osallistuttiin tapahtumiin, esiteltiin alueen kaikkia peliyrityksiä, järjestettiin neuvotteluja ja tapaamisia sekä verkostoiduttiin muiden pelialan toimijoiden kanssa erilaisissa tapahtumien yhteydessä järjestettävissä tilaisuuksissa.
Hankkeelle asetetut tavoitteet ylitettiin selvästi. Ensimmäiseen järjestettyyn b2b-tapahtumaan osallistui yhteensä 4 yritystä Kaakkois-Suomesta sekä 5 yritystä muualta Suomesta.. Henkilöitä oli mukana kaiken kaikkiaan yli 20. Toiseen tapahtumaan osallistui 6 firmaa, jotka olivat kaikki Kaakkois-Suomen alueelta
Suorana tuloksena pidettiin reilusti yli 150 neuvottelua osallistujien toimesta kansainvälisten partnereiden kanssa. Välillisenä tuloksena pidemmällä aikavälillä yritykset voivat saada ja ovat saaneet uusia projekti-, julkaisu- tai rahoitussopimuksia.