![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70547
Hankkeen nimi: Pyöräilystä ja kävelystä potkua Mikkelin kulmille! Suunnitelma kilpailukyvyn lisäämiseksi Mikkelin keskustassa pyöräilyn ja kävelyn avulla
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 30.4.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0165116-3
Jakeluosoite: Raatihuoneenkatu 8-10
Puhelinnumero: 015-1941 (vaihde)
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.mikkeli.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HÄMÄLÄINEN MARJA-LIISA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Taloussuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 794 3201
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kävelyn ja pyöräilyn lisääminen on noussut vahvasti esiin tavoiteltaessa ekologisesti kestävämpää yhdyskuntarakennetta. Erityisesti tulee edistää lyhyiden matkojen kulkemista muulla kuin yksityisautolla. Kävelyn ja pyöräilyn lisääntymisestä on hyötyä myös alueen elinvoimaisuudelle ja sen terveyshyödyistä syntyy merkittäviä säästöjä terveydenhuoltoon.
Työn tavoitteena on laaja-alaisesti tutkia niitä vaikutuksia, joita kestävien liikkumismuotojen suosiminen tuottaa kaupunkialueella. Vaikutusten arviointi tukee ympäristöystävällisten ratkaisujen tekemistä niin henkilö- kuin organisaatiotasollakin. Mikkelin kaupunki tarjoaa tiiviin ja hyvän kaupunkirakenteen, joka luo hyvät edellytykset kävelyn ja pyöräilyn suosimiseen erityisesti lyhyillä, alle 5 km matkoilla ympäri vuoden.
Työn yhtenä painopisteenä on tutkia jalankulun ja pyöräilyn kulkutavan osuuden vaikutuksia alueen elinkeinoelämään. Lähtökohtaisesti kävelijät ja pyöräilijät ovat herkempiä poikkeamaan matkan varrella olevissa liikkeissä, kahviloissa ja muissa kaupallisissa palveluissa. Mikkelissä toteutuneet kävelykatu ja toriuudistus ovat antaneet merkkejä vastaavanlaisesta houkuttelevien liikepaikkojen ja kävelyn sekä pyöräilyn kytköksestä. Työssä tarkastellaan, voidaanko jalankulun ja pyöräilyn asemaa parantamalla antaa potkua myös alueen liiketoiminnalle.
Työssä määritellään vaiheistetut toimenpiteet, joilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn verkostoa keskusta- ja taajama-alueella. Työssä otetaan kantaa nopeasti toteutettaviin ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin laadukkaan kävelyn ja pyöräilyn verkoston synnyttämiseksi. Toimenpiteet liittyvät laaja-alaisesti kävelyä ja pyöräilyä koskeviin osa-alueisiin kuten maankäyttöön, infrastruktuurin kunnossapitoon sekä pehmeisiin keinoihin, kuten markkinointiin ja informointiin.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on alle 5 km etäisyydellä keskustasta asuvat kaupunkilaiset. Hankkeen tavoitteena on lisätä tämän ryhmän matkatapahtumissa pyöräilyn ja jalankulun osuutta. Hankkeella pyritään vaikuttamaan työ-, koulu-, ostos- kuin vapaa-ajanmatkoihinkin.
Hankkeella edistetään kävely- ja pyöräilyväylien varsilla olevien kaupallisten ja vapaa-ajan palvelujen asiakasmäärien kasvua. Hitaampia kulkumuotoja suosimalla lisätään oleskelua ja laajennetaan osaltaan houkuttelevan liikekeskustan aluetta.
Hankkeen kohderyhmään sisältyvät tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, kunnat sekä kaupalliset toimijat, joille hankkeen tulokset tuottavat uutta tietoa pyöräilyn ja kävelyn vaikutuksista kaupunkien elinvoimaisuuteen.
Hankkeella nostetaan päättäjien ja luottamushenkilöiden tietotasoa pyöräilyn ja jalankulun positiivisista vaikutuksista. Hankkeesta pyritään luomaan malliesimerkki lähtökohtaisesti vähähiilisyyteen tähtäävän projektin laajemmista positiivisista vaikutuksista.
Pyöräilyn ja kävelyn lisäämisen terveysvaikutukset ovat huomattavat. Hankkeen suunnitteluvaiheessa on ajateltu, että erityisesti keskustassa ja sen liepeillä on paljon työpaikkoja, joissa työn luonne ei ole fyysinen. Työmatkojen kulkeminen pyörällä tai kävellen parantaisi hyvinvointia juuri näillä henkilöillä, jotka eivät muuten saa hyötyliikuntaa päivän aikana. Asiointiin tai työmatkaan yhdistetty liikunta on ihanteellista ihmiselle, joiden on muuten vaikea löytää aikaa liikunnalle (Liikenne- ja viestintäministeriö, Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen strategia 2020).
Työnantajat hyötyvät työntekijöiden paremmasta jaksamisesta, joka näkyy muun muassa virkeytenä sekä vähempänä sairasteluna. Vastaavasti kunnallinen terveydenhoito hyötyy myös ihmisten paremmasta terveydentilasta. Päivittäisestä liikunnasta on apua etenkin ikääntyvää väestöä rasittaviin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen sekä tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin. Säännöllinen liikunta auttaa myös painonhallinnassa ja vähentää ennenaikaista kuolleisuutta. (Liikenne- ja viestintäministeriö, Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen strategia 2020)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 860
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 860
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 800
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 111 937
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin
Kunnat: Mikkeli
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 9 | 0 |
Hanke vähentää yksityisautoilua ja sitä kautta uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 0 |
Kävely ja pyöräily ovat päästöttömiä liikkumismuotoja, niiden suosiminen on paras keino vähentää liikenteestä aiheutuvien päästöjä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 8 |
Päästöjen väheneminen turvaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Kävelyn ja pyöräilyn tilan tarve on vähäisempi, joten tiiviissä rakenteessa se voi turvata viheryhteyksien säilymistä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 9 | 0 |
Hanke vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 0 |
Pyöräilyn ja kävelyn suosiminen keskustassa luo viihtyisämpää ympäristöä. Kävelijät ja pyöräilijät viipyilevät keskustassa ja tekevät enemmän satunnaisia käyntejä liikkeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 2 |
Hyvät kävely- ja pyöräilyreitit toimivat ulkoilureitteinä. Kävelykeskusta luo puitteet tapahtumien järjestämiselle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 0 |
Kun osa nykyisistä automatkoista tehdään jalan tai pyöräillen, jää lopulle liikenteelle enemmän tilaa: liikenne sujuu, aikaa säästyy ja kalliiden katuinvestointien tarve vähenee. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Kävelyllä ja pyöräilyllä on merkittäviä terveysvaikutuksia. Muun muassa työmatkan kulkeminen kävellen tai pyörällä auttaa pitämään yllä fyysistä kuntoa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 0 |
Kävely ja pyöräily ovat liikkujalle taloudellisesti hyvin edullisia kulkutapoja. Ne parantavat ihmisten yhtäläisiä liikkumismahdollisuuksia ja tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Kävely ja pyöräily tukevat itsenäistä liikkumista mahdollistaen harrastamisen ja päivittäispalvelujen hyödyntämisen | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Kävely ja pyöräily edesauttavat oman ympäristön tuntemusta, koska liikkumisnopeus mahdollistaa ympäristön tarkemman havainnoinnin. Mikkelin keskustan useat kulttuuriympäristökohteet ovat mielenkiintoinen ja houkutteleva liikkumisympäristö. | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 0 |
Kävelyn ja pyöräilyn hyödyistä tiedottaminen edesauttaa ekologisten valintojen tekemistä lisäämällä tietoa liikkumismuotojen vaikutuksista ympäristöön. |
Työn tavoitteena oli laaja-alaisesti tutkia niitä vaikutuksia, joita kestävien liikkumismuotojen suosiminen tuottaisi Mikkelin kaupunkialueella. Työssä selvitettiin vaikutukset kasvihuonepäästöihin, keskustan liiketoiminnan edellytyksiin ja terveysvaikutukset. Lisäksi arvioitiin kävelyn ja pyöräilyn edistämistä liikkumisen ja liikkumisen tasa-arvon, liikenneturvallisuuden sekä yhdyskuntatalouden näkökulmasta. Edistämisohjelman mukaisilla kävelyn ja pyöräilyn edistämistoimenpiteillä todettiin olevan positiivisia vaikutuksia kaikilla tarkastelluilla osa-alueilla.
Kävelyn ja pyöräilyn vaikutuksia elinkeinoelämään tarkasteltiin sekä yleisten trendien valossa että paikallisella tasolla. Suunnitelmassa nojattiin vahvasti ajatukseen siitä, että kaupunkikeskustojen merkitys kaupan sijaintina tulee vahvistumaan. Pyöräilyn ja kävelyn olosuhteisiin panostamisen on todettu edistävän kaupunkikulttuuria sekä elämän laatua kaupungissa. Vireän kaupunkielämän nähtiin vaikuttavan myös liike-elämän edellytyksiin myönteisesti: keskustassa palvelujen äärellä vietettävä aika pitenee, joten palvelujen käyttö myös lisääntyy. Parantamalla kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita laajennetaan houkuttelevan liikekeskustan aluetta Mikkelissä. Erityisesti katsottiin, että kävelyn ja pyöräilyn edistäminen hyödyttää kivijalkakauppaa. Laadukkaalla kävely- ja pyöräily-ympäristöllä nähtiin olevan positiivisia vaikutuksia myös kiinteistöjen arvon muodostukseen.
Hankkeen erityisiin tuloksiin lukeutuu kävelyn ja pyöräilyn nostaminen esiin kaupunkiorganisaatiossa sekä kaupunkilaisten ja päättäjien keskuudessa. Hankkeessa osallistettiin kaupunkilaisia internet-kyselyn sekä syyskuussa järjestetyn teemapäivän keinoin. Edistämisohjelman laatimiseen osallistui monialainen työryhmä, jossa oli edustus muun muassa Mikkelin kaupunkiorganisaatiosta, Nuorisovaltuustosta, Mikke ry:stä, Liikenneturvasta sekä Mikkelin kaupungin valtuuston jokaisesta ryhmästä. Edistämisohjelman valmistelusta vastasivat konsulttityönä Strafica Oy:n, Mobycon Oy:n ja Propdea Oy:n muodostama työyhteenliittymä.
Hankkeen tuloksena valmistui kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, joka hyväksyttiin teknisessä lautakunnassa 8.3.2016. Työ julkaistaan kaupunkilaisille pyöräilyviikolla toukokuussa. Edistämisohjelman ensimmäisiä ehdotuksia on kävelyn ja pyöräilyn edistämisryhmän perustaminen. Ryhmää kootaan ja se aloittaa toimintansa kevään 2016 aikana.