![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70524
Hankkeen nimi: Cubicasa Oy:n liiketoiminnan kasvumahdollisuuksien analysointi sekä kehitysstrategian ja ¿toimenpiteiden suunnittelu.
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 20.2.2015 ja päättyy 31.3.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: CUBICASA OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2661514-2
Jakeluosoite: Aleksanterinkatu 21, 3.krs
Puhelinnumero: +358 509171125
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: www.cubicasa.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pesola Harri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: CEO
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 509171125
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Cubicasa Oy haluaa ottaa seuraavan kasvuaskeleen. Nykyinen liiketoiminta on kannattavaa ja Cubicasa on saavuttanut siinä merkittävän aseman kotimaassa. Cubicasa:n nykyiset teknologia, tuote ja liiketoiminta muodostavat hyvän lähtökohdan lukuisille hyvinkin erilaisille kehityspoluille. Tässä projektissa on tarkoitus analysoida Cubicasa Oy:n eri kehitysvaihtoehdot, jotta yritys pystyy tekemään oikeat toimenpiteet voimakkaan kannattavan kasvun mahdollistamiseksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 19 060
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 17 864
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 19 060
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 17 864
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Aleksanterinkatu 21, 3.krs
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: OULU
Suunniteltu: 7, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 2.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Tämä hanke oli CubiCasa Oy:n liiketoiminnan kehitysprojekti nimeltään ¿CubiCasa Oy:n liiketoiminnan kasvumahdollisuuksien analysointi sekä kehitysstrategian ja -toimenpiteiden suunnittelu¿. Ensiksi hankkeessa laadittiin kokonaiskuva markkinasta ja toimijoista analysoimalla asuntoihin ja toimistotiloihin liittyviä erilaisia liiketoimia ja eri toimijoiden välisiä tapahtumia. Tämä tehtiin erityisesti 3D-mallinnuksen näkökulmasta. Kokonaiskuvaan pohjautuen CubiCasa:lle laadittiin erilaisia liiketoimintaskenaarioita. CubiCasa:n teknologiat ja osaaminen arvioitiin suhteessa näihin skenaarioihin, minkä avulla arvioitiin myös tuotekehitystarve sekä osaamistäydennystarpeet. Tämän jälkeen laadittiin alustava liiketoimintasuunnitelma valituille liiketoimintaskenaarioille. Viimeisenä vaiheena ja hankkeen lopputuloksena dokumentoitiin johtopäätökset, strategia ja toimenpidesuunnitelma. Johtopäätökset: CubiCasa on mukana liiketoiminnassa, joka on menestyvää, mutta toistaiseksi varsin pientä. Liiketoimintaa voidaan kasvattaa ottamalla oikeita askeleita tuotteen, prosessien ja liiketoiminnan kehittämisessä. Pohjapiirustusten ja 3D-mallien maailmassa on ¿miljoona mahdollisuutta¿, mutta vain osa niistä soveltuvia CubiCasa:lle, kun näkökulmana on: - todellinen liiketoimintamahdollisuus, johon liittyy oikea asiakastarve ja vastikkeellinen tuote ja/tai palvelu - perustuu johonkin, jota CubiCasa on jo tehnyt - CubiCasa:lla on kilpailuetu - tarvittava tuote- ja muu kehitys on CubiCasa:n mahdollisuuksien rajoissa - markkinapotentiaalia on edelleen Strategia: CubiCasa haluaa tulla johtavaksi globaaliksi asuntojen ja muiden tilojen digitaalisten pohjapiirustusten ja 3D-mallien tarjoajaksi. Tämä etenee seuraavin askelin: - jatketaan ja kasvatetaan nykyistä liiketoimintaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa - nopeutetaan kasvua laajentamalla asiakaskuntaa kumppaneihin ja erilaisiin portaaleihin - Teknologian kehitys 1: korkeampi automaatioaste vastaaamaan kasvavaan volyymiin - rakennetaan asteittain globaalia tietokantaa pohjapiirustuksista ja 3D-malleista hyödyntäen sekä omia asiakkuuksia että massasiirtoja eri lähteistä - Teknologian kehitys 2: uusi suorituskykytaso ja automaatioaste digitalisointiprosessissa massasiirtojen mahdollistamiseksi - kun tietokannalla on riittävä alueellinen kattavuus, aloitetaan tietokannan myynti eri hyödyntäjille tilausmaksupohjaisesti Toimenpidesuunnitelma: - jatketaan nykyistä liiketoimintaa - hankitaan uusia asiakkaita - pidetään nykyiset asiakkaat - varmistetaan palvelun vasteajan ja laadun säilyminen - päivitetään tuotekehityssuunnitelma - yksityiskohtainen toimenpidesuunnitelma , joka on linjassa liiketoiminnan kehittymisen kanssa - tuotekehityksen tulokset on jaettu kehitysaskeleisiin - rahoitussuunnitelma - varmistetaan tuotekehityksen rahoitus - aloitetaan tuotekehitysaskelien toteutus - jokaisen askeleen jälkeen aloitetaan myynti askeleen tuottamien uuden suorituskyvyn ja toiminnallisuuksien mahdollistamalle uudelle asiakaskunnalle. Tavoitteena ovat asiakkaat, joiden avulla saavutetaan nykyisiä asiakkaita (esimerkiksi kiinteistövälittäjät) merkittävästi suurempi asiakaskohtainen myynti. - portaalit - kumppanit - kasvavan liiketoiminnan rinnalla ylläpidetään ja päivitetään suunnitelmaa tietokannasta ja tilausmaksupohjaisesta myynnistä - kun tietokannan koon ja asiakastarpeen näkökulmasta ajankohta on oikea, aloitetaan tilausmaksupohjainen myynti valitulle asiakaskunnalle.