![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70359
Hankkeen nimi: Toranda Events toimintakeskus, vaihe2
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.5.2014 ja päättyy 31.12.2015
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: H-EQUITY OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2083608-3
Jakeluosoite: PL 24
Puhelinnumero: +358400652300
Postinumero: 95401
Postitoimipaikka: TORNIO
WWW-osoite: www.torandaevents.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanhirova Erkki
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400652300
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tarkempi hankesuunnitelma liitteenä. Toisen kehittämisvaiheen tavoitteena on luoda entistä paremmat edellytykset suurtapahtumien järjestämiselle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 425 180
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 425 180
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 425 180
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 425 180
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Tornio
Jakeluosoite: Näätsaarentie 241
Postinumero: 95450
Postitoimipaikka: TORNIO
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 7 | 7 |
Ympäristöasiat on huomioitu tarkasti mm. veneiden tankkaus- ja tyhjennyspaikan rakentamisessa | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 7 | 7 |
Materiaalit ja jätteet lajitellaan ja kierrätetään ohjeistusten mukaisesti | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 7 |
Eri tapahtumissa käytetään mahdollisimman paljon paikallisia palveluntarjoajia. Alueen kehittyminen edesauttaa myös uusien mm. tapahtuma- ja ohjelmapalvelualan yritysten syntymistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeessa syntyy erilaisia Toranda Events brändin alle kuuluvia tuotemerkkejä, ts. jokainen tapahtuma konseptoidaan omaksi tuotteeksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Suurtapahtumissa järjestetään yhteiskuljetuksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Alueella järjestetettävät tapahtumat rikastuttavat alueen väestölle tarjottavia vapaa-ajanvietto mahdollisuuksia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Alueen kehittämisessä huomioidaan paikan historia | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Rakentaminen toteutetaan ympäristöasiat huomioiden |
Vuoden 2014 toisella puoliskolla siirryttiin toteuttamaan suunnitellusti kehittämishankkeen toista vaihetta, johon kuuluivat muun muassa Merilinnan kunnostaminen vuokrattavaksi majoitusrakennukseksi, Punaisen tallin kehittäminen Toranda Magasin -rantaravintolaksi ja VIP-tilaksi, terassien tuulensuojaukset, alueen ja terassien valaistus, kahden kylmähuoneen rakentaminen, vierasvenesataman laitureiden rakentaminen, veneenlaskupaikan rakentaminen, tankkausaseman sekä septitankkien tyhjennyskaivon (purkuputkineen) rakentaminen sekä paikoitusalueen asfaltointi. Lisäksi toisen vaiheen suunnitelmaan kuuluu huomattavia kaluste- ja laitehankintoja (muun muassa tankkausaseman laitehankinnat). Toisen vaiheen rakentamisessa käytettiin paikallisten alihankkijoiden osaamista samaan tapaan kuin tehtiin ensimmäisen vaiheen rakentamisessa. Markkinointia ja myyntiä kehitettiin edelleen ja samalla laajennettiin kohderyhmiä entistä kansainvälisempään suuntaan. Myös palvelujen kehittämistä ja konseptointia jatkettiin ulkopuolisen asiantuntijan avustuksella. Työn tuloksena valmistui myynnin ja markkinoinnin keinojen ja edistämisen ohjeistus. Yhtenä työllistävänä tavoitteena oli rekrytoida yrityksen palvelukseen myyntitiimi ja avainhenkilö vastaamaan tapahtumakeskuksen johtamisesta ja jatkokehittämisestä. Yritykselle palkattiinkin myynti- ja markkinointipäällikkö sekä kehitysjohtaja. Hankkeessa luotiin myös pitkän tähtäimen kokonaisvaltainen toimintasuunnitelma ¿playbook¿ ulkopuolisten asiantuntijoiden avustuksella. Toisen kehittämisvaiheen aikana luotiin entistä paremmat edellytykset suurtapahtumien järjes-tämiselle sekä monipuolistettiin ohjelmatarjontaa muun muassa messujen ja urheilun suuntaan. Lisäksi vierasvenesataman rakentaminen mahdollistaa jatkossa alueen vetovoiman kasvattamisen myös veneilyn harrastajien parissa. Kehittyessään Toranda tulee luomaan paikalliseen matkailu- ja vapaa-ajan palveluihin kokonaan uuden ulottuvuuden, jossa hyödynnetään vahvasti sekä Suomen että Ruotsin markkinoita. Samalla hyödynnetään paikallisia palveluntuottajia tarjonnan monipuolistamisessa.