![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70288
Hankkeen nimi: Tutkimus tieliikenteen taukopaikkojen hyvinvointivaikutuksista ja liikunnallisten palveluiden kehittämismahdollisuuksista
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.3.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0292800-5
Jakeluosoite: PL 122
Puhelinnumero:
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: ROVANIEMI
WWW-osoite: www.ulapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jänkälä, Raimo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 510 9481
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tutkimus keskittyi maantieliikenteen taukopaikkojen hyvinvointivaikutuksiin ja liikunnallisten palveluiden kehittämismahdollisuuksiin.
Teollisuuden ja kaupan rakennemuutoksista huolimatta maantieliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat huomattavat. Sähköisen kaupankäynnin yleistyminen ei tule vähentämään maanteiden tavaraliikenteen merkitystä. Suomen syrjäinen sijainti ja harvaanasutut alueet lisäävät taloudellisessa toiminnassa maantieliikenteen merkittävyyttä kansainvälisissä vertailuissa. Nämä liikennevirrat edellyttävät runsaasti ajosuoritteita niin työ- kuin vapaa-ajan liikenteen muodossa. Pitkät etäisyydet lisäävät pitkäaikaisen ajosuoritteen kestoa ja toisaalta lisäävät ajotaukojen määrää ja merkitystä ajovireyden ylläpitämisessä.
Ajosuorite koostuu kolmesta perustekijästä: ajoneuvo, maantieverkosto sekä kuljettaja mahdollisine matkustajineen. Tutkimuksessa keskityttiin ajosuoritteen inhimillisen tekijän, kuljettajan ja mahdollisten matkustajien, suoriutumiseen, hyvinvointia ja vireystilaa ylläpitävillä liikenneväylien erilaisille taukopaikoille (huolto- ja liikenneasemat sekä ostoskeskukset) sijoittuvilla liikunnallisilla ratkaisuilla.
Ratkaisujen rakentuminen perustui autoilijoille suunnattujen taukopaikkojen liikunnallisten palveluiden tarvekartoitukseen sekä palvelumuotoilun kokeilevaan tutkimukseen liikenteen taukopaikoilla. Hanke kytkeytyi maantieliikenteen ja logistiikan kehittymisen ohella myös ammattiliikenteen työhyvinvointikysymyksiin.
Nykyaikainen työ itsessään sekä työ- ja vapaa-ajan matkat kahlitsevat meidät usein istumaan. Liike-Tauko -hankkeessa päähuomio oli tieliikenteessä työskentelevien ja työmatkalla olevien työhyvinvoinnin ja ergonomian parantamisessa tutkimalla liikennekeskusten tarjoamia liikunta- ja hyvinvointipalveluja.Tutkimus tuotti palvelumuotoiluprosessin avulla hahmomallin liikuntanurkkauksesta, joka voidaan sijoittaa liikenteen taukopaikoille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 135 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 132 935
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 142 501
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 140 320
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 8
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
- Matkailua palvelevan liiketoiminnan kannalta kestävä kehitys on tärkeä argumentti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
- Ilmastonmuutoksen riskit on huomioitu hankkeen toteutuksessa ja tutkimusnäkökulmassa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- Luonnonympäristöön liittyvät vaikutukset tulee huomioiduksi taukopaikkojen normaaalien rakentamista koskevien säännösten mukaisesti. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
-Liiketoimintamahdollisuuksien arvioinnissa ja tulevissa investoinneissa huomioidaan nämä vaikutukset normaalisäännösten mukaisina. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- Liikenteen taukopaikat eivät yleisesti kohdistu Natura-alueille. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
-Taukopaikkojen uusien toimintojen toteutuksessa otetaan huomioon myös materiaalit ja jätteet. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- Uusiutuvia energialähteitä ei tutkimusvaiheessa ole tarkemmin määritelty. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 0 |
Lievää paikallista elinkeinoelämää kehittävää vaikutusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 0 |
Uudenlaisten palvelukonseptien tutkiminen, jotka eivät vaadi mittavia investointeja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 0 |
Liikenneturvallisuuden lisääminen ja ammattiliikenteen työhyvinvoinnin tutkiva kehittäminen | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 0 |
Tieliikenteen autoiljoiden hyvinvoinin ja liikenneturvallisuuden kokeileva tutkiminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Tutkittavat palvelut soveltuvat yhtä hyvin naisille ja miehille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
- | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
- |
Tutkimus keskittyi maantieliikenteen taukopaikkojen hyvinvointivaikutuksiin ja liikunnallisten palveluiden kehittämismahdollisuuksiin.
Teollisuuden ja kaupan rakennemuutoksista huolimatta maantieliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat huomattavat. Sähköisen kaupankäynnin yleistyminen ei tule vähentämään maanteiden tavaraliikenteen merkitystä. Suomen syrjäinen sijainti ja harvaanasutut alueet lisäävät taloudellisessa toiminnassa maantieliikenteen merkittävyyttä kansainvälisissä vertailuissa. Nämä liikennevirrat edellyttävät runsaasti ajosuoritteita niin työ- kuin vapaa-ajan liikenteen muodossa. Pitkät etäisyydet lisäävät pitkäaikaisen ajosuoritteen kestoa ja toisaalta lisäävät ajotaukojen määrää ja merkitystä ajovireyden ylläpitämisessä.
Ajosuorite koostuu kolmesta perustekijästä: ajoneuvo, maantieverkosto sekä kuljettaja mahdollisine matkustajineen. Tutkimuksessa keskityttiin ajosuoritteen inhimillisen tekijän, kuljettajan ja mahdollisten matkustajien, suoriutumiseen, hyvinvointia ja vireystilaa ylläpitävillä liikenneväylien erilaisille taukopaikoille (huolto- ja liikenneasemat sekä ostoskeskukset) sijoittuvilla liikunnallisilla ratkaisuilla.
Ratkaisujen rakentuminen perustui autoilijoille suunnattujen taukopaikkojen liikunnallisten palveluiden tarvekartoitukseen sekä palvelumuotoilun kokeilevaan tutkimukseen liikenteen taukopaikoilla. Hanke kytkeytyi maantieliikenteen ja logistiikan kehittymisen ohella myös ammattiliikenteen työhyvinvointikysymyksiin.
Nykyaikainen työ itsessään sekä työ- ja vapaa-ajan matkat kahlitsevat meidät usein istumaan. Liike-Tauko -hankkeessa päähuomio oli tieliikenteessä työskentelevien ja työmatkalla olevien työhyvinvoinnin ja ergonomian parantamisessa tutkimalla liikennekeskusten tarjoamia liikunta- ja hyvinvointipalveluja.Tutkimus tuotti palvelumuotoiluprosessin avulla hahmomallin liikuntanurkkauksesta, joka voidaan sijoittaa liikenteen taukopaikoille.