![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70276
Hankkeen nimi: INKA - My Mobility Factory
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2015 ja päättyy 31.8.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0155668-4
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Puhelinnumero:
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: TAMPEREEN YLIOPISTO
WWW-osoite: www.uta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lintusaari, Jukka
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 190 1332
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomi on profiloitunut maailmalla MaaS:n lupaavaksi kehitysympäristöksi laajan julkisuuden kautta. Näiden lupausten käytäntöönpanossa My Mobility Factory keskittyy tietomallien luomiseen ja rajapintojen yhtenäistämiseen, niiden jalkauttamiseen suomalaisessa toimintaympäristössä ja kansainvälistämiseen valitujen yhteistyökumppaneiden ja foorumeiden kautta.
My Mobility Factory tukee suomalaisia MaaS-operaattoreiden hankkeita tarjoamalla yhtenäisiä tietomalleja. Ensimmäisessä vaiheessa yritysyhteistyö keskittyy MaaS-operointia aloittaviin yrityksiin (mm Tekes-hakuun kesällä 2015 osallistuvat operaattoritoimintaa suunnittelevat yritykset).
My Mobility Factory tulee rakentamaan yhteistyötä ja yhteisiä toimintamalleja muiden MaaS-operaattoritoimintaa tukevien hankkeiden kanssa ja näin tukemaan suomalaista teollisuutta ja yhteiskuntaa liikenteen murroksessa. My Mybility Factory:n suunnittelu perustuu alan johtavien eurooppalaisten yritysten kanssa tehtävään yhteistoimintaan. My Mobility Factory tulee tukeutumaan mm mobiiliklusterin osaamiseen, jonka avulla Suomeen luotiin edellinen maailman johtavan teollinen klusteri. Lisäksi hanke hyödyntää alan johtavaan tutkimusta datan mallintamisesta, jossa Suomella on vahva kansainvälinen positio.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 530 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 530 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 589 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 589 000
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampere
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 0 |
Mobility as a service (MaaS) ympäristön syntymisen edistäminen tehostaa liikenneresurssien käyttöä ja siten tukee ekologisen kestävyyden tavoitteitta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 0 |
Mobility as a service (MaaS) ympäristön syntymisen edistäminen tehostaa liikenneresurssien käyttöä ja siten tukee ekologisen kestävyyden tavoitteitta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 0 |
Mobility as a service (MaaS) ympäristön syntymisen edistäminen tehostaa liikenneresurssien käyttöä ja siten tukee ekologisen kestävyyden tavoitteitta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Mobility as a service (MaaS) ympäristön syntymisen edistäminen tehostaa liikenneresurssien käyttöä ja siten tukee ekologisen kestävyyden tavoitteitta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei riippuvuuksia energialähteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 0 |
Tukee sekä Suomen alueiden elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä paikallisesti (HHT sekä useat muut kaupunkiseudut) että vientisektorin kilpailukykyä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 0 |
Liikennedatan ja muun aineettoman omaisuuden (esim. reititysalgoritmit) kehittäminen ja markkinoille tuominen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 0 |
Liittyy suoraan liikkumisen ja logistiikan kehittämiseen ja taloudelliseen hyödyntämiseen Suomessa ja vientimarkkinoilla. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Liikenne- ja kuljetuspalvelujen kehittämisessä ja tehostamisessa on merkittävä kansantaloudellinen potentiaali (kuluttajakohtainen ARPU telekommunikaatiosektoriin verrattuna joidenkin arvioiden mukaan 10-20 kertainen). | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Palvelujen sisällön monipuolistuminen ja saatavuuden parantaminen edistää kansalaisten tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 4 |
Palvelujen sisällön monipuolistuminen ja saatavuuden parantaminen edistää kansalaisten tasa-arvoa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 7 |
Liikkuminen muodostaa erittäin merkittävän osan yksilöiden ja yhteisöjen arkikokemuksista ja kulttuuriympäristöistä. Projekti vaikuttaa MaaS-liiketoiminnan kehittymiseen ja liikkumispalvelujen kautta liikkumiskäytäntöjen ja -kulttuurin muuttumiseen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Mobility as a service (MaaS) ympäristön syntymisen edistäminen tehostaa liikenneresurssien käyttöä ja siten tukee ekologisen kestävyyden tavoitteitta. |
Suomi on profiloitunut maailmalla MaaS:n lupaavaksi kehitysympäristöksi laajan julkisuuden kautta. Näiden lupausten käytäntöönpanossa My Mobility Factory keskittyy tietomallien luomiseen ja rajapintojen yhtenäistämiseen, niiden jalkauttamiseen suomalaisessa toimintaympäristössä ja kansainvälistämiseen valitujen yhteistyökumppaneiden ja foorumeiden kautta.
My Mobility Factory tukee suomalaisia MaaS-operaattoreiden hankkeita tarjoamalla yhtenäisiä tietomalleja. Ensimmäisessä vaiheessa yritysyhteistyö keskittyy MaaS-operointia aloittaviin yrityksiin (mm Tekes-hakuun kesällä 2015 osallistuvat operaattoritoimintaa suunnittelevat yritykset).
My Mobility Factory tulee rakentamaan yhteistyötä ja yhteisiä toimintamalleja muiden MaaS-operaattoritoimintaa tukevien hankkeiden kanssa ja näin tukemaan suomalaista teollisuutta ja yhteiskuntaa liikenteen murroksessa. My Mybility Factory:n suunnittelu perustuu alan johtavien eurooppalaisten yritysten kanssa tehtävään yhteistoimintaan. My Mobility Factory tulee tukeutumaan mm mobiiliklusterin osaamiseen, jonka avulla Suomeen luotiin edellinen maailman johtavan teollinen klusteri. Lisäksi hanke hyödyntää alan johtavaan tutkimusta datan mallintamisesta, jossa Suomella on vahva kansainvälinen positio.