![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70257
Hankkeen nimi: INKA - Co-creative Snacks -pelillisyys välineenä välipalapalatuotteiden kehitykseen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 30.9.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245896-3
Jakeluosoite: Yliopistonmäki
Puhelinnumero:
Postinumero: 20014
Postitoimipaikka: TURUN YLIOPISTO
WWW-osoite: www.utu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lunden, Saara
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358495928843
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pirstaleinen kuluttajakenttä ja trendien vaikutukset haastavat elintarvikealan yritykset vastaamaan tuotteiden jatkuvalla kehityksellä markkinoiden kysyntään. Erityisesti välipalasegmentissä korostuu kuluttajien todellisten tarpeiden ja mieltymysten ymmärtäminen nopeasti trendien mukaan muuttuvassa kentässä. Pelillistämisen ja pelien kulutuksen laajeneminen eri käyttäjäryhmiin avaa mahdollisuuden pelien ja elintarviketuotteiden yhdistämiseen. Välipalasyömiseen liittyvien käytäntöjen ymmärtäminen, myös pelien ja sosiaalisen median kuluttamisen näkökulmasta, antaa avaimia pelillisyyden täysimittaiseen hyödyntämiseen liiketoiminnassa elintarvikealalla. Co-creative Snacks -tutkimusprojektissa lähestytään välipalasyömistä ja pelien kuluttamista yhdistämällä kuluttajakäyttäytymisen, elintarvike- ja aistitutkimuksen sekä pelien soveltavan tutkimuksen osaaminen yritysten ja kuluttajien kanssa tapahtuvaan yhteiskehittämisen pilotointiin. Hankkeessa on kerätty Suomesta ja Ruotsista tietoa kuluttajien välipalasyömisestä, pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Pelillisyyden, sosiaalisen median ja välipalojen linkittymistä toisiinsa kuluttajien arjessa on selvitetty monipuolisella vuorovaikutteisella yhteisötutkimuksella kolmessa erilaisessa kuluttajaryhmässä. Pelillisyyden hyödyntämistä välipalatuotteissa on testattu peliprototyypin avulla. Peliprototyyppi on kehitetty vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa nettiyhteisössä sekä elintarvikeyritysten markkinoinnin edustajien kanssa. Projekti päättyi syyskuussa 2017.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 505 800
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 505 800
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 505 802
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 505 802
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Itäinen Pitkäkatu 4
Postinumero: 20014
Postitoimipaikka: Turku
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 8 |
Pelialustan kehityksen myötä uudet sähköiset markkinointikanavat korvaavat perinteisiä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Mahdollisuus uusien ja kestävämpien logistiikka-, jakelu- ja pakkausratkaisujen kehittämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole oleellisena osana projektissa, mutta monimuotoisuus on vahva trendi, mikä kuluttajatutkimuksen kautta tullee näkymään projektin tulosten hyödyntämisessä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ole oleellisena osana projektissa, mutta monimuotoisuus on vahva trendi, mikä kuluttajatutkimuksen kautta tullee näkymään projektin tulosten hyödyntämisessä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole oleellisena osana projektissa, mutta projektilla ei ole vahingoittavaa vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 3 |
Kehitettävät yksilölliset välipalaratkaisut vähentävät pakkausjätettä ja biohävikkiä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ole oleellisena osana projektissa. Mutta projektilla ei ole näihin negatiivista vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
INKA-ohjelman tavoitteiden mukaisesti projektissa edistetän kaupunkiseutujen osaamisen vahvistumista ja paikallisen elinkeinoelmän kilpailukykyä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 9 |
Projektin tavoitteena on synnyttää aineettomia tuotteita ja palveluja elintarvikealalle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 3 |
Uusien sähköisten markkinointikanavien kehitys ja logistiikkaratkaisujen testaus. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 8 |
Kohderyhmälle räätälöityjen terveellisten välipalatuotteiden tarjoaminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Kuluttajaryhmästä riippumatta yksilöllisyys voidaan huomioida välipalatarjoomassa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ruokakulttuurin ja ruoan arvostuksen lisääminen pelillisyyteen liittyvän lisäarvon avulla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ruokakulttuurin ja ruoan arvostuksen lisääminen pelillisyyteen liittyvän lisäarvon avulla. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ympäristön huomioiminen ohjaa pakkausratkaisujen ja pelisisältöjen suunnittelua. |
Pirstaleinen kuluttajakenttä ja trendien vaikutukset haastavat elintarvikealan yritykset vastaamaan tuotteiden jatkuvalla kehityksellä markkinoiden kysyntään. Erityisesti välipalasegmentissä korostuu kuluttajien todellisten tarpeiden ja mieltymysten ymmärtäminen nopeasti trendien mukaan muuttuvassa kentässä. Pelillistämisen ja pelien kulutuksen laajeneminen eri käyttäjäryhmiin avaa mahdollisuuden pelien ja elintarviketuotteiden yhdistämiseen. Välipalasyömiseen liittyvien käytäntöjen ymmärtäminen, myös pelien ja sosiaalisen median kuluttamisen näkökulmasta, antaa avaimia pelillisyyden täysimittaiseen hyödyntämiseen liiketoiminnassa elintarvikealalla. Co-creative Snacks -tutkimusprojektissa lähestytään välipalasyömistä ja pelien kuluttamista yhdistämällä kuluttajakäyttäytymisen, elintarvike- ja aistitutkimuksen sekä pelien soveltavan tutkimuksen osaaminen yritysten ja kuluttajien kanssa tapahtuvaan yhteiskehittämisen pilotointiin. Hankkeessa on kerätty Suomesta ja Ruotsista tietoa kuluttajien välipalasyömisestä, pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Pelillisyyden, sosiaalisen median ja välipalojen linkittymistä toisiinsa kuluttajien arjessa on selvitetty monipuolisella vuorovaikutteisella yhteisötutkimuksella kolmessa erilaisessa kuluttajaryhmässä. Pelillisyyden hyödyntämistä välipalatuotteissa on testattu peliprototyypin avulla. Peliprototyyppi on kehitetty vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa nettiyhteisössä sekä elintarvikeyritysten markkinoinnin edustajien kanssa. Projekti päättyi syyskuussa 2017.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi