![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70255
Hankkeen nimi: INKA - Co-creative snacks - pelillisyys välineenä välipalatuotteiden kehitykseen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 30.9.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0209599-8
Jakeluosoite: PL 700
Puhelinnumero:
Postinumero: 65101
Postitoimipaikka: VAASA
WWW-osoite: www.uva.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Luomala, Harri
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusprofessori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: (029) 4498461
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pirstaleinen kuluttajakenttä ja trendien vaikutukset haastavat elintarvikealan yritykset vastaamaan tuotteiden jatkuvalla kehityksellä markkinoiden kysyntään. Varsinkin välipalasegmentissä korostuu kuluttajien todellisten tarpeiden ja mieltymysten ymmärtäminen nopeasti trendien mukaan muuttuvassa kentässä. Pelillistämisen yleistyminen ja pelien kulutuksen laajeneminen eri käyttäjäryhmiin avaa mahdollisuuden pelien ja elintarviketuotteiden yhdistämiseen. Välipalasyömiseen liittyvien käytäntöjen ymmärtäminen, myös pelien ja sosiaalisen median kuluttamisen näkökulmasta, antaa avaimia pelillisyyden täysimittaiseen hyödyntämiseen liiketoiminnassa elintarvikealalla. Co-creative Snacks -tutkimusprojektissa lähestytään välipalasyömistä ja pelien kuluttamista yhdistämällä kuluttajakäyttäytymisen, elintarvike- ja aistitutkimuksen sekä pelien soveltavan tutkimuksen osaaminen yritysten ja kuluttajien kanssa tapahtuvaan yhteiskehittämisen pilotointiin. Hankkeessa on kerätty Suomesta ja Ruotsista tietoa kuluttajien välipalasyömisestä, pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Pelillisyyden, sosiaalisen median ja välipalojen linkittymistä toisiinsa kuluttajien arjessa on selvitetty monipuolisella vuorovaikutteisella yhteisötutkimuksella kolmessa erilaisessa kuluttajaryhmässä. Pelillisyyden hyödyntämistä välipalatuotteissa on testattu peliprototyypin avulla. Peliprototyyppi on kehitetty vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa nettiyhteisössä sekä elintarvikeyritysten markkinoinnin edustajien kanssa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 285 300
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 272 175
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 289 380
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 274 888
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Kampusranta 9, C-rakennus 2. kerros
Postinumero: 60320
Postitoimipaikka: Seinäjoki
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Pelialustan kehityksen myötä uudet sähköiset markkinointikanavat korvaavat perinteisiä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Mahdollisuus uusien ja kestävämpien logistiikka-, jakelu- ja pakkausratkaisujen kehittämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Pelialustan kehitystyö luo uudet mahdollisuudet kasvihuonekaasujen vähenemiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 0 |
Kehitettävät yksilölliset välipalaratkaisut vähentävät pakkausjätettä ja biohävikkiä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 8 |
Kehitettävä virtuaalinen peliympäristö lisää paikallisyritysten menestymismahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Projektin tavoitteena on synnyttää aineettomia tuotteita ja palveluja elintarvikealalle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 0 |
Uusien sähköisten markkinointikanavien kehitys ja logistiikkaratkaisujen testaus. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 0 |
Kohderyhmälle räätälöityjen terveellisten välipalatuotteiden tarjoaminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
- | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 8 |
Kuluttajaryhmästä riippumatta yksilöllisyys voidaan huomioida välipalatarjoomassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ruokakulttuurin ja ruoan arvostuksen lisääminen pelillisyyteen liittyvän lisäarvon avulla. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 0 |
Ympäristön huomioiminen ohjaa pakkausratkaisujen ja pelisisältöjen suunnittelua. |
Pirstaleinen kuluttajakenttä ja trendien vaikutukset haastavat elintarvikealan yritykset vastaamaan tuotteiden jatkuvalla kehityksellä markkinoiden kysyntään. Varsinkin välipalasegmentissä korostuu kuluttajien todellisten tarpeiden ja mieltymysten ymmärtäminen nopeasti trendien mukaan muuttuvassa kentässä. Pelillistämisen yleistyminen ja pelien kulutuksen laajeneminen eri käyttäjäryhmiin avaa mahdollisuuden pelien ja elintarviketuotteiden yhdistämiseen. Välipalasyömiseen liittyvien käytäntöjen ymmärtäminen, myös pelien ja sosiaalisen median kuluttamisen näkökulmasta, antaa avaimia pelillisyyden täysimittaiseen hyödyntämiseen liiketoiminnassa elintarvikealalla. Co-creative Snacks -tutkimusprojektissa lähestytään välipalasyömistä ja pelien kuluttamista yhdistämällä kuluttajakäyttäytymisen, elintarvike- ja aistitutkimuksen sekä pelien soveltavan tutkimuksen osaaminen yritysten ja kuluttajien kanssa tapahtuvaan yhteiskehittämisen pilotointiin. Hankkeessa on kerätty Suomesta ja Ruotsista tietoa kuluttajien välipalasyömisestä, pelaamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Pelillisyyden, sosiaalisen median ja välipalojen linkittymistä toisiinsa kuluttajien arjessa on selvitetty monipuolisella vuorovaikutteisella yhteisötutkimuksella kolmessa erilaisessa kuluttajaryhmässä. Pelillisyyden hyödyntämistä välipalatuotteissa on testattu peliprototyypin avulla. Peliprototyyppi on kehitetty vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa nettiyhteisössä sekä elintarvikeyritysten markkinoinnin edustajien kanssa.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi