![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70208
Hankkeen nimi: Food meets Art for Europe 2
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0600598-8
Jakeluosoite: Sammonkatu 12
Puhelinnumero: 044 794 2209
Postinumero: 50130
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marjo Leikas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hallintopäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447942218
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke on jatkoa valmisteluvaiheelle ”Food Meets Art for Europe 1”, jonka aikana on perehdytty yritysten tarpeisiin ja haluihin sekä valmiuksiin kansainvälistyä saksankielisessä Euroopassa. Mukana valmisteluvaiheessa oli yhteensä 18 eteläsavolaista taidekäsityö- ja elintarvikeyritystä.
Elintarvikeyrityksillä tähtäimessä ovat Saksan kasvavat luomumarkkinat ja suuret tukkurit, joihin saatiin jo valmisteluvaiheen aikana suoria kontakteja. Käsityö- ja designyrittäjille tilanne on haastavampi, sillä alalla ei ole varsinaisia tukkureita, vaan eritasoisia ja -kokoisia jälleenmyyjiä.
Ensisijaisesti projektin tavoitteena on viennin mahdollisuuksien selvittäminen ja jälleenmyyjien tavoittaminen Saksasta, mutta myös kotimaan kysynnän lisääminen – ja siihen vastaaminen. Yksi eteläsavolaisten yritysten este myynnin kasvulle on digitaalisen osaamisen ja markkinoinnin puute.
Tarkoituksena on aktivoida yrittäjiä hyödyntämään digitaalisia asiakashankintakanavia kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla. Sähköisiä menetelmiä opetellaan käyttämään myös markkinoinnissa, tuotekehityksessä, asiakaspalautteen keräämisessä ja kaupankäynnissä. Verkossa näkyminen ja sähköisen liiketoiminnan osaaminen ovat tänä päivänä yrityksen tunnettuuden ja kasvun edellytyksiä globaalilla tasolla.
Hankkeen aikana perehdytään kohdemaan tapoihin ja markkinoihin, lainsäädäntöihin ja toimialakohtaisiin mahdollisuuksiin monipuolisen valmennuksen kautta. Saksalainen ruoka-alan ostajadelegaatio tulee Etelä-Savoon tutustumaan hankkeen ruokatuottajiin, -tuotteisiin ja tuotantoon. Delegaation kanssa käydään neuvotteluja jälleenmyynti- ja tuotetestaussopimuksista. Taidekäsityöyrittäjien kanssa osallistutaan Frankfurtissa Tendence – messuille. Ennen messuja tehdään aktiivista kontaktinhakutyötä ja kutsutaan messuille yrittäjiä kiinnostavia jälleenmyyjiä sekä sovitaan messutapaamisia. Ostajadelegaation vierailun ja messujen jälkeen yrittäjiä opastetaan ja autetaan kauppasuhteiden käynnistämisessä.
Hankkeen päättymisen jälkeen yrittäjillä on riittävää osaamista kotimaisten ja kansainvälisten suhteiden ylläpitoon ja sähköisten kanavien käyttämiseen. Yrittäjille jää käyttöönsä hankkeen aikana opitut asiat ja hyvin vaalitut yhteistyökumppanuudet. Näiden avulla yritykset saavat valmiudet toimia Saksan markkinoilla itsenäisesti: tämä näkyy tulevaisuudessa viennin käynnistämisenä, yritysten liikevaihdon kasvuna ja koko liiketoiminnan vakiinnuttamisena.
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat ensisijaisesti Etelä-Savon pk-elintarvike- ja taidekäsityöyrityksiin.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat digitaalisia sovelluksia kehittävät yritykset ja kuljetusyritykset (viennin alkaessa).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 858
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 124 107
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 191 786
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 194 543
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan
Kunnat: Hirvensalmi, Sulkava, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Rantasalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite: Patteristonkatu 2 C
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Hankkeessa kehitetään yritysten palveluliiketoimintaa ja edistetään tuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä sähköisten ratkaisujen käyttöä, jotka edistävät vähähiilisyyden tavoitetta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 0 |
Sähköistämällä markkinointi- ja myyntitoimenpiteet säästetään materiaaleissa ja jätteissä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Elinkeinorakenne pysyy vahvana. Yritysten toimintakyky vahvistuu ja työpaikkojen määrä lisääntyy. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 5 |
Sähköisten menetelmien kehittämisen ideana on luoda konkreettisten tuotteiden rinnalle verkossa koettavia palveluita. Lisäarvo voi olla esimerkiksi verkkokaupassa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Sähköiset ratkaisut vähentävät liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Food Meets Art for Europe 2 on jatkoa valmisteluvaiheelle ”Food Meets Art for Europe 1”, jonka aikana perehdyttiin yritysten tarpeisiin, haluihin ja valmiuksiin kansainvälistyä. Jatkohankkeella vastattiin eteläsavolaisten elintarvike- ja taidekäsityöalan yritysten tarpeisiin laajentaa myyntialuettaan niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Ensisijaisesti projektin tavoitteiksi muodostuivat viennin mahdollisuuksien selvittäminen ja jälleenmyyjien tavoittaminen niin kotimaassa kuin saksankielisessä Euroopassa, joka otettiin kohdealueeksi. Lisäksi yritysten haluttiin hankkeen aikana ottavan haltuunsa sähköisen kaupankäynnin ja markkinoinnin menetelmät, sillä niiden hallitseminen on edellytys yritysten kasvulle ja kansainvälistymiselle.
Hankkeen aikana perehdyttiin kohdemaan tapoihin ja markkinoihin, lainsäädäntöihin ja toimialakohtaisiin mahdollisuuksiin monipuolisten valmennusten kautta. Saksalainen ruoka-alan ostajadelegaatio kävi Etelä-Savossa tutustumassa hankkeen ruokatuottajiin, -tuotteisiin ja tuotantoon. Delegaation kanssa käytiin neuvotteluja jälleenmyynti- ja tuotetestaussopimuksista, jotka konkretisoituivat keväällä 2016 pidettyinä Suomi-päivinä Saksassa. Taidekäsityöyrittäjät puolestaan osallistuivat taidekäsityöalan ammattimessuille Tendencessä, Frankfurtissa. Pitkin hanketta yrittäjiä autettiin ja kannustettiin uusien kauppasuhteiden käynnistämisessä ja lujittamisessa.
Kotimaassa näkyvyyttä ja kysyntää lisättiin Helsinkiin pystytetyn pop up-kaupan kautta sekä jälleenmyyjille ja yritysasiakkaille järjestettyjen Minimessujen myötä. Näiden toimenpiteiden seurauksena yrityksille saatiin lisää kuluttaja- ja yritysasiakkaita.
Hankkeen Internetmarkkinoinnin valmennuksen aikana yrittäjät aktivoituivat hyödyntämään digitaalisia työkaluja. Valmennus auttoi yrittäjiä ottamaan sähköisen liiketoiminnan menetelmät käyttöönsä markkinoinnissa, tuotekehityksessä, asiakaspalautteen keräämisessä ja kaupankäynnissä.
Hankkeen välitön tulos on yritysten tietopääoman lisääntyminen. Yrittäjille jää käyttöönsä hankkeen aikana opitut asiat ja hyvin vaalitut yhteistyökumppanuudet. Hankkeen toimenpiteiden seurauksena yrityksillä on runsaasti uusia kontakteja ja valmiudet toimia Saksan ja Euroopan markkinoilla itsenäisesti. Tämä näkyy tulevaisuudessa yritysten liikevaihdon kasvuna ja koko liiketoiminnan vakiinnuttamisena - ja osalla viennin käynnistämisenä.