![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70186
Hankkeen nimi: "Auto2020" - Nykyautotekniikan oppimisympäristön rakentaminen (investointiosio)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2015 ja päättyy 30.6.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun seudun koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: Oulun seudun ammattiopisto, Haukiputaan yksikkö, Asemakyläntie 5
Puhelinnumero: 010 27 21085
Postinumero: 90840
Postitoimipaikka: Haukipudas
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: MATINMIKKO JOHANNA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505969816
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Projekti vastaa toimintalinja 2 haasteeseen ja kehittää Suomen suurinta autoalan oppimisympäristöä osaamis - ja innovaatiokeskittymäksi. Projekti tukee vähähiilisten tuotteiden ja teknologioiden käyttöönottoa maakunnan strategisten painopisteiden mukaisesti. Myös opetuksen on kehityttävä, koska uudet teknologiat ja uusiutuvan energian hyödyntäminen ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta autoteollisuudessa. Jotta vähähiiliseen teknologiaan tullaan alueella satsaamaan, on siihen liittyviä palveluita ja osaamista oltava tarjolla. OSAOn on siten vastattava työelämän muuttuneita tarpeita ja annettava opiskelijoille valmiudet uusien materiaalien ja uuden teknologian kuten ohjausjärjestelmien, informaatiojärjestelmien, diagnostiikan, korirakenteiden, pinnoitus- ja liitosmenetelmien, akkujen, sähkö- ja hybridiautojen haltuunottoon.
Projektissa rakennetaan uudet demo-oppimisympäristöt, joka koostuu mm. sähkö- ja hybridiajoneuvoista latauspisteineen, hitsaus- ja automaalaussimulaattoreista, testilaitteistoista, työkaluista ja ohjelmistoista. Uusissa oppimisympäristöissä opiskelu on edullisempaa: ei synny jätettä, ei kuluteta aitoja materiaaleja ja vältytään monilta virheiltä. Lisäksi niitä hyödyntävät alueen yritykset. Projektin tuloksena OSAOn Haukiputaan yksiköstä tulee moderni ja monipuolinen autoalan osaamis- ja innovaatiokeskittymä. Alueen tietotaito paranee ja mahdollistetaan uusien palveluiden syntyminen.
Hankkeen kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja opettajat OSAOssa.
Välillisenä kohderyhmänä ovat autoalan lähialat OSAOssa, esimerkiksi sähkö- ja metalliala sekä alueen yritykset ja muut oppilaitokset, joiden kanssa projektin aikana ja jälkeen tehdään yhteistyötä. Myös ulkomaiset yhteistyökumppanit hyötyvät projektin kehittämistuloksista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 238 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 340 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 340 000
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu, Muhos
Jakeluosoite: Asemakyläntie 5
Postinumero: 90840
Postitoimipaikka: Haukipudas
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 6 | 3 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja sekä vähemmällä energialla. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 6 |
Hankkeen avulla luodaan infrastruktuuria ja osaamista, jotka lisäävät valmiutta ottaa käyttöön hybridi- ja sähköajoneuvoja alueella. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 3 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee.Käyttöönotettavat vähähiiliset ajoneuvot tuottavat vähemmän päästöjä ja kuluttavat vähemmän luonnonvaroja. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 3 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta käyttämällä vähemmän maaleja, vettä, puhdistusaineita, metalleja ja muita materiaaleja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 8 | 8 |
Projektissa hankitaan hybridi- ja sähköajoneuvoja ja rakennetaan niihin liittyviä oppimisympäristöjä. Parantuva hybridi- ja sähköajoneuvoja tukeva infrastruktuuri lisää niiden suosiota ja käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 9 |
Projektin avulla luodaan alueelle osaamista joka tukee ja ohjaa vähähiilisten ajoneuvojen huolto- ja korjauspalveluiden kehittymistä. Lisäksi syntyy kehittyvän teknologian vaatimaa uutta palvelutuotantoa ja uudenlaisia työpaikkoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 8 |
Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. Kehittyvät oppimisympäristöt voivat toimia palvelutuotannon katalysaattorina. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 9 |
Hybridi- ja sähköautojen käyttö mahdollistaa ympäristöystävällisen liikkumisen ja vähentää fossiilisten polttoaineiden varasto -ja kuljetuslogistiikkaa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 6 |
Projektilla on suoria vaikutuksia opetukseen, oppimiseen ja tietotaidon lisääntymiseen. Työelämän ja opiskelijoiden tarpeisiin vastaava koulutus ja onnistuminen opinnoissa lisäävät hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Ajanmukaiset oppimisympäristöt mahdollistavat korkeatasoisen oppimisen erilaisille oppijoille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Työelämän ja opiskelijoiden tarpeita vastaava koulutus lisää yhdenvertaisuutta ja mahdollisuuksia. Monipuolisten oppimisympäristöjen myötä lisääntyvä onnistuminen opinnoissa aktivoi myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 9 |
Tietoisuus vähähiilisistä teknologioista ja ajoneuvoista lisääntyy alueella. |
-