![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70168
Hankkeen nimi: "TKI-energiakeskittymä - Kädet ja aivot yhdessä"
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 30.6.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0161075-9
Jakeluosoite: Kouvolan seudun ammattiopisto Utinkatu 44-48
Puhelinnumero: 02061511
Postinumero: 45200
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.ksao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SOLIO JUHA-PEKKA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankevastaava
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0206158815
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kouvolan seudun ammattiopisto KSAO ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Kyamk hakevat hankkeen kautta tiivistä yhteistyötä test bed-toiminnalle. Hanke tarjoaa yhteisalustan testaustoiminnalle ja myös oppimisympäristölle. KSAO:n oppilaat tuottavat ”käden” taitoja ja Kyamk tutkimuksellista tietoa ja osaamista. Hankkeessa luodaan TKI-tutkimus- ja oppimisympäristö. Hanke tarjoaa TKI-ympäristön joka palvelee kahden oppilaitoksen yhteisiä toimintoja. Tutkimuksen tieteellistä ja tuotannollisuutta tukee ammattiopiston tuottamat ja toteuttamat rutiinit ja käytännön menetelmät.
Hankkeessa kehitetään nykyaikaista etävalvontaa. Laitosohjausta voidaan käytännössä harjoitella ja tutkia kahden oppilaitoksen laitekannan välillä.
Hankkeen aikana luodaan IOT (Internet of thing)-verkosto ammattiopiston, ammattikorkeakoulun ja yritysten välille. Hanke kehittää BioSammon oppimisympäristöä palvelemaan yritysten uusien innovaatioiden tuotteistamista. Ammattikorkeakoulun mukanaolo lisää tutkimuksen osuutta.
Hankkeen tavoitteena on lisätä merkittävästi yhteistyötä ammatillisen ja korkea-asteen oppilaitoksen välillä. Hanke luo uudenlaisen tutkimusympäristön.
II-asteen ammatilliset opettajat. Ammattikorkeakolun opettajat, II-asteen ammatillisen koulutuksen opiskeliat ja
Ammattikorkeakolun opiskelijat. Etävalvonta ja uudet energiaratkaisut ovat yrityksille haasteellisia. Käytännön tutkimusta ja koulutusta ei alueella ole aiemmin tällä tavalla yhdistetty. Test-bed- toimintaympäristö kohdentaa palveluja hajautetun energiatuotannon yrityksille esim. maanviljelijöille.
Yritysten työvoiman tarvetta uusien energiatoimien alueella ei ole aiemmin pystytty todentamaan. Uudenlaisella oppimisympäristöllä voidaan tarjota opintoja myös lukioille ja muille oppilaitoksille, joista pyritään ammattikorkeakouluihin.
Hankkeen välillisenä vaikutuksena on mahdollisuudet tarjota opinpolkuja ammatilliselta II-asteelta ammattikorkeakouluihin.
Energiayrityksille tarjotaan mahdollisuus testata tuotannon kannattavuutta käytännössä ja saada lisää tukea tuotteistamiselle ja teknisille ratkaisuille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 198 549
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 184 358
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 283 640
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 263 367
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan, Kotkan-Haminan
Kunnat: Kouvola, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 7 |
Hajautettu energiatuotanto/ TKI-toiminta vähentävät fossiilisten polttoaineiden tuontia ja käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 7 |
Tutkimuksen lisääminen ja vaihtoehtoisten teknologioiden käyttöönotto, lisäävät hiilineutraalien teknologioden kilpailukykyä. Uudet innovaatiot luovat mahdollisuuden siirtyä vähähiiliseen energiatuotantoon. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 8 |
Osaamisen lisääntyminen vaikuttaa pitkällä aikavälillä kokonaistaseiden hallintaan, joissa lopputuote ei ole jäte. Tutkimuskentän keskittymällä on paremmat mahdollisuudet vastata käytännössä monimuotoisuuden säilymiseen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 10 |
Tutkimus rinnakkain käytännön koulutuksen kanssa antaa paremmat mahdollisuudet ilmaston muutoksen hillintään. Uusien teknologioiden pääsy markkinoille helpottuu pilot-toiminnan myötä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 8 | 7 |
Tutkimuksen kautta löydetään uusia sovelluksia, entisten jätteiden tuotteistamisessa raaka-aineiksi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 10 |
Hankkeen työkaluina tuotettavat menetelmät tukevat hajautetun energiatuotannon ja bioenergian kannattavuuden parantamiseen. Kaukovalvonta on tulevaisuuden toimintamalli, joka parantaa pienten hajautettujen energiatuotantolaitosten kannattavuutta sekä käyttöönottoa. Yhteistyössä ratkotaan myös energiatuotannon pulmatilanteita, lainsäädäntöä ja turvallisuutta sekä niihin liittyviä käytännön menetelmiä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 10 |
Alueen elinkeinoelämän rakennemuutos on vienyt paljon työpaikkoja. Hajautetun energiatuotannon ja ympäristöystävllisen teknologian, oppimisympäristön kehittäminen luo tulevaisuuden osaajia. TKI-toiminnalla mahdollistetaan uusien yrittäjien sekä osaajien mahdollisuutta menestyä kovenevassa kilpailutilanteessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 5 |
Ammatillisesta oppilaitoksesta pääsy ammattikorkeakouluun helpottuu hankkeen avulla. Tutkimus saa kädet käyttöönsä. Yhteistyö lisää tarjontaa ja vahvistaa molempien oppilaitosten palvelutarjontaa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 9 |
KyAmk:n tutkimuksen keskittäminen samalle tontille BioSammon test bed toimintaa vähentää samojen menetelmien kaksoisrakentamista ja etävalvonta/digitaalinen oppimisympäristö vähentää liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 9 |
Opiskelijoille mahdollisuus pääsyyn seuraavalle opintotasolle helpottuu. Hajautetun energiatuotannon kannattavuuden ja teknisten toteutusten todentaminen parantuu. Yritysten mahdollisuus energiaitsenäiseen toimintaan parantuu. Varmuus energiahuollon saatavuudesta lisääntyy. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 8 |
Tämän hetken tilanteessa energiainsinöörien naisten osuus on hyvin pieni. Ympäristöhoitajien naisten osuus on taas hyvin korkea. Energia insinöörien koulutusohjelma sisältää ympäristöopintoja. Opinpolun syntyessä naisten osuus energiainsinööreinä lisääntyy. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Edistää kaikkien II-asteen opiskelijiden yhdenvertaisen pääsyn seuraavalle opiskelutasolle. Etäyhteyden välityksellä "käsien" toimintaa voi seurata myös ne oppilaat joiden fyysinen oma toiminta on rajoittunutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 10 |
Hankkeen päälinja on luoda uusi test bed toimintaympäristö uusiutuvan ja hajautetun energiatuotannon ympäristönäkökohdat huomioon ottavaa TKI-toimintaa. Hanke luo pohjan energiayrittäjyyden ympäristöystävällisempien uusien innovaatioiden tuotteistamistehtävässä. Hanke vahvistaa KSAO:n ympäristönhoitajien perustutkinnon sisältöä ja välittää ympäristönhoidon koulutuksen sisältöä myös energiainsinööriopiskelijoille. |
TKI-energiakeskittymä hankkeen tavoitteena oli yhdistää ammatillisen toisen asteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun energiateknisen tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön harjoittelun toimet yhteen kohteeseen, eli BioSampoon. Hankkeen toteutuksesta vastasi Kouvolan seudun ammattiopisto ja osatoteuttajana oli alussa Kyamk ja jatkossa Xamk ( Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu). Tavoitteena oli lisätä BioSammon käyttöastetta ja lisätä yhteistyötä kahden eri tason oppilaitoksen välillä. Hankkeen toteuttamisen mahdollisti hyvät henkilösuhteet, jotka vahvistuivat hanketyön aikana. Hanke toteutti suunnitelman mukaisia oppimisympäristön kehitystoimia, joista merkittävin oli etäyhteyksien luominen kahden oppilaitoksen välille. Iot teknologian käyttöönotto toi hankkeelle haasteita, sillä teknologiat kehittyivät hankkeen aikana valtavasti. Haasteista selvittiin 6kk jatkoajan turvin. Yhteistyö kehittyi hankkeen aikana tiiviiksi. Hankkeen toteutuksen aikana aloitettiin, KSAOn toiminnasta vuonna 2016 tehdyn selvityksen perusteella, neuvottelut BioSammon toimintojen siirtämisestä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMKin toiminnaksi. Hankkeen loppupuolella asia eteni ja elokuun alusta 2017 BioSammon toiminnot siirtyivät virallisesti Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMKin toiminnaksi. Yhteistyö jatkuu kuitenkin myös ammattiopiston kanssa. Hankkeen aikana toteutettiin useita harjoittelu kokeiluja, joissa tulevat insinöörit pääsivät harjoittelemaan työnjohtoa ammattiopiston opiskelijoiden kanssa.