![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70143
Hankkeen nimi: Oulu International Sales Force
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 6.6.2014 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0187690-1
Jakeluosoite: PL22
Puhelinnumero: (08) 558410
Postinumero: 90015
Postitoimipaikka: Oulun Kaupunki
WWW-osoite: http://www.businessoulu.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SAVOLAINEN SANNA LOTTA JOHANNA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447039760
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Oulun seudun keskeinen haaste on lisätä vientiyritysten ja vientikaupan määrää ja vastata äkilliseen rakennemuutokseen seudulla. Oulun alueen yrityksillä on potentiaalia aloittaa ja vahvistaa tavaroiden ja palveluiden vientitoimintaa, mikä luo uusia työpaikkoja ja vahvistaa yrityksiä sekä lisää elinvoimaa Oulun alueella. Yksi ratkaisu työllisyyden parantamiseen ja yritysten vientitoiminnan kehittämiseen on panostaa yritysten kansainvälistymiseen nykyistä voimakkaammin ja kohdennetuilla markkina-alueilla. International Sales Force hankkeen avulla halutaan auttaa Pohjois-Pohjanmaan ja Oulun pk-yrityksiä löytämään uusia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia. Tavoitteena on hankkeen avulla auttaa yrityksiä verkottumaan kansainvälisesti sekä yritys- että julkistoimijoiden kanssa.
Hankkeen tavoitteena on lisätä kansainvälisten kontaktien, tarjouspyyntöjen, tarjousten ja kauppojen määrää Pohjois-Pohjanmaalaisille ja oululaisille yrityksille. Tavoitteena on myös auttaa yrityksiä löytämään ja avaamaan uusia myyntikanavia kansainvälisille markkinoille ja auttaa yrityksiä kehittämään omia myynnin ja kansainvälistymisen prosessejaan. Hankkeen avulla lisätään uusien yritysten kansainvälistymistä ja nostetaan yritysten kansainvälistymisaktiviteettia. Lisäksi tavoitteena on tuoda kansainvälisiä ostajia ja toimijoita vientiliiketoiminta-käynneille oululaisiin yrityksiin ja samalla vahvistaa Oulun seudun imagoa erinomaisena vientiyrityksien toimintapaikkakuntana.
Hankkeen avulla luodaan toimintamalli, jolla kehitetään yritysten KV-vientitoimintaa ja avataan uusia yhteistyöverkostoja yrityksille. Työtapoina käytetään mahdollista ostopalvelua ja BusinessOulun asiantuntijapalvelua, esim. BtoB tapaamisten järjestämiseen, seminaarien ja kansainvälisten yritys- ja tapahtumavierailujen järjestämiseen globaalisti sekä MatchMaking kohtaamisten järjestämiseen ja kansainvälisten yritysdelegaatioiden vastaanottamiseen Pohjois-Pohjanmaalla ja Oulussa.
Hankkeen tuloksia voidaan mitata osallistuvien yritysten lukumäärällä, osallistuvien yritysten saamien kontaktien ja kauppojen lukumäärällä, osallistuvien yritysten antamilla palautteilla ja saatujen uusien myynti- ja yhteistyöneuvottelujen lukumäärällä ja uusien alkaneiden yhteistyö- hankkeiden lukumäärällä.
Hankkeen kohderyhmänä ovat oululaiset ja Pohjois-Pohjanmaalaiset pienet ja keskisuuret vientihalukkaat ja kansainvälisyyttä tavoittelevat yritykset.
Uusien työpaikkojen tuoman elinvoiman seurauksena yritysten alihankintaketjut hyötyvät viennin lisääntymisestä sekä työttömät työnhakijat hyötyvät uusien työpaikkojen mahdollisuuksista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 450 350
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 445 614
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 900 700
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 891 227
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: PL 22
Postinumero: 90015
Postitoimipaikka: Oulun Kaupunki
Suunniteltu: 15, joihin työllistyvät naiset 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18.00, joihin työllistyvät naiset 3.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 7 |
Käytetään mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja yhteisiä kyytejä sekä julkisia kulkuneuvoja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 5 |
Suositaan lentoyhteyksissä suoria yhteyksiä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Järjestetään tapahtumat niille tarkoitetuilla ja suunnitelluilla paikoilla ja hankkeen aikana huomioidaan oman ja kohdealueiden luonnon monimuotoisuus esim. tutustumiskäyntien tai tiedottamisen mahdollisuutena. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 3 |
Käytetään liikkumisessa mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja julkisia kulkuneuvoja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan kohdealueen Natura-kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Käytetään sähköistä materiaalia mahdollisimman paljon sekä suositaan kierrätystä sekä hankehallinnoinnissa että materiaaleissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 2 |
Hankkeessa tulee olemaan mukana uusituvia energialähteitä kehittäviä tai niiden käyttöä muutoin edistäviä yrityksiä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Yksi hankkeen päätavoitteista on kehittää oululaista yrityskulttuuria ja vientiliiketoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Suositaan sähköisiä työkaluja ja palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Suositaan mahdollisimman suoria lentoyhteyksiä ja yhteiskyytejä sekä julkisia kulkuneuvoja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Viennin edistäminen lisää alueen hyvinvointia ja elinvoimaa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Hanke edistää tasa-arvoa tuomalla ajantasaisen tiedon potentiaalisten vientiyritysten saataville ja valmentamalla yrityksiä vientikauppaan, jolloin voidaan erityisesti lisätä naisten mahdollisuuksia osallistua vientiyrittämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeessa tuotetaan yhteistä ja yleistä informaatiota yritysten kautta avoimesti käytettäväksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Hankkeessa huomioidaan kohdealueen kulttuurimahdollisuudet tapahtumien yhteydessä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Hankkeen projektipäällikkö huolehtii hankkeen ympäristövaikutusten tiedottamisesta hankehenkilöstölle. |
Tiivistelmä
BusinessOulu toteutti Euroopan Unionin EAKR-rahastoon perustuvan International Sales Force hankkeen. Hankkeen toiminta-aika oli 6.6.2014-31.12.2017 ja se kohdistui oululaisten ja Pohjois-Pohjanmaalaisten pk-yritysten kansainvälistymiseen ja vientitoimenpiteiden kehittämiseen. Hankkeen rahoittajana toimi Pohjois-Pohjanmaan liitto. Hankkeen toiminta-aikana tehtiin yhteensä 64 yritysryhmä- tai asiantuntija-vierailua ja osallistumista kansainvälisiin tapahtumiin kotimaassa ja ulkomailla ja rahoitettiin yhteensä 14 vientiä edistävää tapahtumaa ja yritysvierailua Oulussa. Hankkeen aikana tehtiin yksi isompi markkinaselvitys ja yksi koko hanketta koskeva ulkopuolinen arviointi. Hanke koostui neljästä työpaketista: 1. Viennin edistämismatkat 2: Uudet liiketoimintamahdollisuudet ja lisäarvoa tuottavat verkostot 3. Kansainvälisten vientiaktiviteettien markkinointi ja viestintä ja 4. Hankehallinto.
Hankkeen toimenpiteet suuntautuivat kansainvälisille vientimarkkinoille Oulun kaupungin strategiaa noudattaen. Hankkeen avulla markkinoitiin Oulua ja Oulun seutua potentiaalisena sijoittumiskohteena ja kansainvälisille yrityksille kiinnostavana liiketoimintaympäristönä. Hanke toteutui hankesuunnitelman mukaisesti.
Kansainvälisiin tapahtumiin osallistumalla on pystytty yrityksille tarjoamaan uusia kansainvälisiä yhteyksiä, lisäämään yritysten verkostoitumista uusille markkina-alueille sekä vauhdittamaan yritysten tuotekehitystyötä liittyen vientikauppaan. Tärkeää on ollut myös vaikuttaa ja kehittää yritysten kv-markkinointia. Viidesosa arviointiin osallistuneista yrityksistä arvioi hankkeen vaikuttaneen välillisesti joko uusiin ja säilytettyihin työpaikkoihin ja hankkeen aikana yritykset raportoivat 18 uutta työpaikkaa saavutetuksi hankkeen välillisenä vaikutuksena.
BusinessOulu kehitti hankkeen toiminta-aikana omia sisäisiä käytäntöjään kansainvälisiin tapahtumiin osallistumisessa, yritysten sparrauksessa ja tulosten seuraamisessa. Hankkeen aikana on luotu sisäisiä prosesseja varten malli esim. yritysdelegaatioden toteuttamisesta sekä messuosallistumisista yritysten kanssa.