![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70133
Hankkeen nimi: Metsä oppimisympäristönä – Etelä- Savo yhteisöllisenä metsätiedon avaajana
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: Kuninkaankartanonkatu 5-7, PL 86
Puhelinnumero: 0294 45 1111
Postinumero: 57101
Postitoimipaikka: Savonlinna
WWW-osoite: http://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Petteri Vanninen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503519134
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yhteistoimintahanke rakentaa maakunnassa olevaa osaamista (hakijana UEF sekä osatoteuttajina Suomen metsäkeskus ja Luonnonvarakeskus), minkä myötä kehitetään alueellista koulutusjärjestelmää myös valtakunnallisesksi resurssiksi perusasteelta korkeakouluopintoihin ja edelleen elinkeinoelämää palveleviksi sisällöiksi. Hanke edistää organisaatioiden tasolla verkostoituvan luovan talouden ja kansainvälisten yhteistoimintamuotojen
kehittymistä.Hanke vahvistaa toimijoiden ja Etelä-Savon näkyvyyttä, toimintojen säilymistä ja vahvistumista alueella. Hanke lisää toimijoiden sisäistä kilpailukykyä organisaatiomuutosten keskellä ja auttaa uuden asiantuntijayhteisön ja sen yhteisosaamisen markkinointia. Lisäksi koulutuksenjärjestäjien osalta hanke edistää koulutusten vetovoimaisuutta. Hankkeessa tehdään yhteistyötä myös alueen muiden metsäasiantuntijoiden kanssa (mm. Lusto, Metsähallitus), jolloin asiantuntijatiedon avoimen jakamisen käytännöt ja alueellinen erikoistuminen vahvistuvat. Openmetsa.fi-oppimisympäristön laajentuneita sisältöjä voidaan hyödyntää koulutuksen lisäksi avoimesti matkailupalveluiden sisältöinä.
Tavoitteet
• Openmetsa.fi-oppimisympäristön kehittäminen
- Sisällön ja käyttäjä-tuottaja -yhteisön laajentaminen joukkoistamalla ja tarjoamalla teknistä tukea
- Teknologinen kehittäminen
• Metsäympäristön ja siihen kytkeytyvien asiantuntijarakenteiden pedagoginen tuotteistaminen mm. Luken, Suomen metsäkeskuksen ja UEF:in asiantuntijaverkostot
• Uusien metsässä ja metsästä oppimisen tietoalojen ja osaamisen tuottaminen mm. asiantuntijayhteistyö, eri tieteen ja tiedonalojen verkostoituminen sekä eri kouluasteiden yhteistyön tehostaminen, sisältöjen monialainen käyttömahdollisuus (kasvatus, metsäala, matkailu)
• Soveltava eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja Design-oriented pedagogy -opetusmallin (DOP) tutkimus ja pedagoginen kehittäminen
• Kansainvälinen verkostoituminen ja näkyvyys
Toimenpiteet
1. Openmetsa.fi-oppimisympäristön kehittäminen
- Sisältöjen laajentaminen (ml. metsätalouden näkökulma, paikkatieto)
- Teknologinen kehittäminen (mm. hakutoiminnot, vuorovaikutteisuus, OpenHelppi-toiminto)
2. Metsäympäristön ja siihen kytkeytyvien asiantuntijarakenteiden pedagoginen tuotteistaminen: asiantuntijatiedon ja -ympäristöjen avaaminen
3. Uusien metsässä ja metsästä oppimisen tietoalojen ja osaamisen tuottaminen mm. asiantuntijayhteistyö (kohdekuvaukset, havaintokohteet, avoin reaaliaikainen tutkimusdata)
4. Soveltava oppimisympäristöjen tutkimus ja pedagoginen kehittäminen (Design-oriented pedagogiikan tutkimus)
5. Kansainvälinen verkostoituminen ja näkyvyys
Tulokset
Laajentunut ja asiantuntijuuttaan jakava käyttäjä-tuottaja -yhteisö ja Openmetsa.fi-oppimisympäristön monialakäyttö.
Eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja pedagogisen mallin (DOP) soveltaminen ja joukkoistamisen mallintaminen.
Design suuntautuneen pedagogiikan (DOP) opetusmallia ja teknologiaa soveltavia luonto- ja kulttuurikohteiden opiskelusisältöjä (ml. laajentunut metsätalouden näkökulma, laajentunut paikkatieto), oppimisaihioita, oppimispelejä ja projektiesimerkkejä sekä niihin liittyvä tutkimuksen kuvaus Openmetsa.fi-oppimisympäristössä.
Toimijayhteisön osaaminen ja tunnettuus kasvavat vahvistaen sen kansallisista ja kansainvälisistä kilpailukykyä ulkopuolista TKI rahoituksista. Openmetsa.fi-oppimisympäristön teknologia on käyttäjäystävällinen ja osallistava; toimintavarmuus, ns. käyttäjän oppaat ja tuki, kehittynyt tiedonhallinta ja -hakutoiminnot, vuorovaikutteisuutta tukevat toiminnot (kysymys- ja vastausfoorumi), oppimisympäristö välittää reaaliaikaista kohdetietoa Luken tutkimuspuiston havaintokohteista sekä meneillään olevasta tutkimustoiminasta.
Hanke tuottaa myös välillisesti sisältöjä matkailupalveluihin (kannettavien päätelaitteiden kautta avautuvat paikkatietokohteet). Hanke tukee kansainvälistä verkostoitumista.
Opettajankoulutuksen henkilöstö ja opiskelijat Savonlinnassa, metsäalan toimijat ja neuvontaorganisaatiot, niiden kautta metsänomistajat. Luken henkilöstö ja heidän kauttaan tavoiteltavat asiantuntijakoulutettavat ja avustajat. Luston henkilöstö ja koululaisyhteistyö. Projektin toteutusalueen perusasteen koulut ja toisen asteen koulutus, Luston kohderyhmät (koululaiset, matkailijat) sekä matkailupalveluiden tuottajat.
Kohderyhmä laajenee hankkeessa Savonlinnasta Etelä-Savoon ja Metsä oppimisympäristönä -näkökulma (Openmetsa.fi) edelleen pilotoitavaksi kansalliseksi sekä kansainväliseksi oppimisympäristöksi.
Projektin toteutusalueella matkailijat ja matkailuyrittäjät Openmetsa.fi:n hyödyntäjinä (ja tuottajina), toteutusalueen yritykset näkyvyytenä. Yhteistyö yrittäjiin avoin ja vuorovaikutteinen oppimisympäristön avulla.
Valtakunnallisesti eri opettajankoulutusten opiskelijat oppimisympäristön hyödyntäjänä ja sisällön tuottajina. Ympäristökasvatusjärjestöt ja organisaatiot, projektin toteutusalueen luontoon ja matkailuun liittyvät yritykset voivat hyötyä luontokohteiden näkyvyydestä ja pedagogisten sovellutusten ja metsäinfran hyödynnettävyydestä osana muuta matkailua (mm. perhematkailu, leirikoulutoiminta), jolloin matkailijavirta ja luontokohteiden kysyntä voi lisääntyä.
Valtakunnallisesti eri perusasteen ja toisen asteen oppilaitokset metsäosaamisen ja pedagogisten mallien välittyessä osaksi opetusta (oppimisympäristö on OPH:n sivustolla malliesimerkkinä opettajille perusasteen uuden opetussuunnitelman tukisivustolla). Välillisesti hankkeen kohderyhmänä voivat olla kaikki (joukkoistaminen).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 354 737
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 343 643
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 561 228
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 547 498
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Sulkava, Pieksämäki, Savonlinna, Juva
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 9 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 9 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 9 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 8 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 8 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita, joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 9 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 9 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 10 |
Opettajaksi opiskelevien kestävää metsäsuhdetta rakennetaan koulutuksen aikana. Kestävän kehityksen luova kehittäminen toteutuu hankkeessa asiantuntijatiedon pedagogisena tuotteistamisena. Luontokohteista virtuaalisia havaintokohteita joita sovelletaan oppimisympäristöiksi opettajaopiskelijoille yhdessä pedagogiikan ja metsäalan asiantuntijoiden kanssa; piloidaan myös perusopetukseen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Matkailukäyttöön laajeneva sisältö tukee hyvinvointimatkailua. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Kaikilla tasa-arvoinen mahdollisuus käyttää ja osallistua sisällöntuotantoon mm. sukupuoleen, ikään, erilaisiin rajoitteisiin tai asemaan ja aikaisempaan tietotaitoon tai maantieteelliseen sijaintiin perustumatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Asiantuntijatiedon popularisointi yhdenvertaistaa | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 6 | 6 |
Ympäristötietoisuuden lisääntyminen erilaisista näkökulmista. Tietoisuus, että olemme osa globaalia ilmastonmuutosta kasvaa Luken tutkmustiedon vuorovaikutteisuuden lisääntyessä. |
Hanke kokosi maakunnassa olevaa osaamista (hakijana UEF sekä osatoteuttajina Suomen metsäkeskus ja Luonnonvarakeskus), alueellisen ja valtakunnallisen metsäopetuksen resurssiksi perusasteelta korkeakouluopintoihin. Hanke tuotti myös välillisesti sisältöjä matkailupalveluihin (kannettavien päätelaitteiden kautta avautuvat paikkatietokohteet). Hanke edisti organisaatioissa verkostoituvan luovan talouden ja kansainvälisten yhteistoimintamuotojen kehittymistä. Hanke lisäsi toimijoiden sisäistä kilpailukykyä organisaatiomuutosten keskellä ja auttoi rakentuneen asiantuntijayhteisön ja sen yhteisosaamisen markkinoinnissa. Hankkeessa toteutettiin laajasti yhteistyötä maakunnan metsäasiantuntijoiden kanssa (mm. Lusto, Metsähallitus), jolloin asiantuntijatiedon avoimen jakamisen käytännöt ja alueellinen erikoistuminen vahvistuivat. Openmetsa.fi-oppimisympäristön laajentuneita sisältöjä voitiin hyödyntää koulutuksen lisäksi avoimina matkailupalveluiden sisältöinä.
Eri oppimisympäristöjen (luonto- ja kulttuurikohteet oppimisympäristönä ja teknologian mahdollistamat oppimisympäristöt) ja pedagogisen mallin (DOP) sovellukset ja joukkoistus ovat tuoneet Openmetsä-toiminnalle elinvoimaisuutta, joka kytkeytyy edelleen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen digitaalisten oppimisympäristöjen kehitystyöhön sekä strategisten biotalouden painotusten toteutukseen kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimus ja kehityshankkeissa.
Design suuntautuneen pedagogiikan (DOP) opetusmallia ja openmetsä-oppimisympäristön teknologiaa soveltavat luonto- ja kulttuurikohteiden opiskelusisällöt (ml. laajentunut metsätalouden näkökulma, laajentunut paikkatieto), oppimisaihiot oppimispelit ja projektiesimerkit sekä niihin liittyvät tutkimukset on kävijätilastojen pohjalta koettu. Sivustolle oli kertynyt maaliskuussa 2018 yhteensä 2.5 miljoonaa käyntikertaa. Toimijayhteisön osaaminen ja tunnettuus kasvoivat vahvistaen sen kansallisista ja kansainvälisistä kilpailukykyä ulkopuolista TKI-rahoitusta haettaessa. Openmetsa.fi-oppimisympäristön teknologia on käyttäjäystävällinen ja osallistava; toimintavarmuus, tiedonhallinta ja -hakutoiminnot ovat kehittyneet, sisällön tuottaminen on aiempaa helpompaa ja mobiilit ympäristöt ja paikkatiedot toimivat käyttäjäystävällisemmin sisältöhaut mahdollistaen. Oppimisympäristö välittää reaaliaikaista kohdetietoa Luken tutkimuspuiston havaintokohteista sekä meneillään olevasta tutkimustoiminasta.
Hanke on tukenut Luonnonvarakeskuksen yksikön toimintojen kehittymistä alueella ja Punkaharjun tutkimuspuiston alueen rakentumista valtakunnallisen metsäbiotalouden näyteikkunan kehittämiskohteeksi. Hankkeen myötä Etelä-Savo on profiloitunut valtakunnallisessa biotalousohjemassa potentiaaliseksi koulutusympäristön tarjoajaksi sekä aiheeseen liittyvän pedagogisen, teknologisen ja substanssiosaamisen kokoajaksi ja kehittäjäksi sekä näihin kytkeytyvien kansallisten ja kansainvälisten koulutuspalvelujen muotoilijaksi.