![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70018
Hankkeen nimi: Etelä-Karjalan kuntien ympäristöohjelma
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2014 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0162193-3
Jakeluosoite: Pohjolankatu 14
Puhelinnumero: +358400815284
Postinumero: 53100
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lappeenranta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: RÄSÄNEN ILKKA LAURI UOLEVI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Ympäristöjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400815284
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lappeenrannan kaupunki sijoittui maailmanlaajuisessa WWF City Challenge kilpailussa 14 maailman parhaimman ilmastonmuutosta hillitsevän kaupungin joukkoon maaliskuussa 2014. Ilmastomyönteisen toiminnan kehittyminen on tapahtunut energiantuotannon muutosten kautta. Toimenpiteiden kattavampi suunnittelu on tarpeen, jotta myönteinen kehitys jatkuisi Lappeenrannassa ja muualla Etelä-Karjalassa, sillä muillakin Etelä-Karjalan kunnilla on samoja vahvuuksia ja haasteita. Lappeenrannan kaupungin, että myös muiden alueen ilmastomyönteisten toimien suunnitelmallisuutta vahvistetaan laatimalla Etelä-Karjalalle yhteinen ympäristöohjelma. Lisäksi jokaiselle kunnalle laaditaan omat tarkemmat ympäristöohjelmat. Tätä toteutetaan työpaketti 1:ssä. Työpaketti 2 keskittyy maakunnan energiantuotannon ja -kulutuksen tulevaisuuden suunnitteluun ja arviointiin. Erityisesti Työpaketti 2:ssa voidaan hyödyntää Lappeenrannan teknillisen yliopiston asiantuntemusta, koska sillä on laaja osaaminen energiakysymyksissä.
Työpaketti 1:n ja 2:n suunnitteluun otetaan mukaan pk-yrityksiä. Muutos energiantuotannossa ja -käytössä luo uusia työ- ja ansaintamahdollisuuksia pk-sektoriin. Osallistuvat PK-yritykset selviävät ideahakujen yhteydessä.
Hanke toteutetaan vuosien 2014-2016 aikana. Työpaketit toteutetaan osin ostopalveluna. Lappeenrannan teknillisen yliopiston osaamista hyödynnetään työpaketti 2:ssa.
Kunnat ja pk-yritykset
Asukkaat, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Saimaan ammattikorkeakoulu, SYKLI ja muut ympäristöalan toimijat. Lappeenrannan teknillisen yliopiston kautta avautuu myös väylä kansainvälisyyteen, jota voidaan hyödyntää alueen ja sen yritysten toimintojen tunnetuksi tekemiseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 95 775
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 93 246
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 159 625
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 156 228
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan
Kunnat: Taipalsaari, Rautjärvi, Luumäki, Savitaipale, Lemi, Lappeenranta, Ruokolahti, Parikkala, Imatra
Jakeluosoite: Pohjolankatu 14
Postinumero: 53100
Postitoimipaikka: Lappeenranta
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Hankeella kohennetaan Etelä-Karjalan kuntien toiminnan kestävyyttä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 10 |
Hankkeessa parannetaan alueen sopeutumista ilmastonmuutoksen sopeutumistoimenpiteisiin erityisesti energian käytön osalta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 5 |
Ohjelmassa huomioidaan myös luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 5 |
Ohjelmatyössä myös huomioidaan ympäristön pilaantumiseen ja globaalien päästöjen vähentäminen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Huomioidaan NATURA kohteet virkistyskäytön kohteena. Monimuotoisuus on pääosin turvattu NATURA 2000 kohteissa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Ohjelmatyössä paneudutaan myös materiaalitehokkuuteen ja jätehuollon kehittämiseen kuntien toiminnoissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 10 |
Ilmastopäästöjen keskeinen alentamistapa Etelä-Karjalassa on uusituvan energian erityisesti metsäbiomassan käytön tehostamisessa. Ohjelmassa etsitään keinoja lisätä uusiutuvan energian käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 5 |
Ohjelmatyössä otetaan mukaan pk-sektorin yrittäjyyden edistäminen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Mahdollisuus on myös siihen, että yritysten palveluiden osalta aineettomat palvelut kehittyvät(tietotekniikka). | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Ohjelmassa paneudutaan myös liikennepäästöjen vähentämiseen. Tämä kehittää myös vähähiilisiä liikkumismuotoja. Logistiikkaan ei ohjelmalla odoteta olevan suurta vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Alueen asukkaiden ja yritysten kilpailukyvyn lisääminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvoneutraali | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Alueen kuntien sekä yritysten ympäristöosaaminen lisääntyy |
Etelä-Karjalan kuntien ympäristöohjelmassa luotiin jokaiselle maakunnan yhdeksälle kunnalle oma ympäristöohjelma. Niin ikään luotiin koko maakunnalle oma ympäristöohjelma sekä ns. energiakartta. Ympäristöohjelmatyöhön liittyi kiinteästi maakunnan PK-sektorin kytkeminen osaksi ympäristöohjelmia. Etelä-Karjalan liiton www-sivuille avataan myöhemmin hanketta ja sen tuloksia käsittelevä oma erillinen alasivu ”puhdasta energiaa”.
Kuntien osalta ympäristöohjelmatyö toteutettiin järjestämällä kuntaorganisaatiotoimijoille työpajoja sekä haastattelemalla keskeisiä kuntien edustajia. Lisäksi kuntalaisille järjestettiin yleisötilaisuuksia, joissa kuntalaisille esiteltiin työtä sekä kuntalaiset saivat mahdollisuuden vaikuttaa ohjelman sisältöön.
Pk-sektorin osalta työ totetutettiin kontaktoimalla yrityksiin, haastattelemalla yrityksen edustajia sekä yrittäjille suunnatuilla kyselyillä. Yhteityötahona yrittäjien suuntaan toimivat Wirma Lappeenranta Oy sekä Imatran kehy. Työn tuloksena saatiin kartoitetuksi haasteet, joita koetaan olevan kuntien ja yritysten välisessä yhteistyössä sekä toimenpiteet, joilla yhteistyötä voidaan parantaa. Edelleen saatiin muodostettua listaus maakunnan energiahuollon ja energiaan liittyvistä palveluntarjoajista.